100 de cărți pe care fiecare copil ar trebui să le citească – Cronica de carte

1. Cea de-a doua jumătate a anului 2021 va aduce prima carte a scriitoarei Gayl Jones după mai mult de 20 de ani, precum și primul roman al lui Wole Soyinka, laureatul Premiului Nobel pentru literatură, din ultimii 50 de ani. De asemenea, în a doua parte a anului vom avea cărți noi semnate de autori precum Colson Whitehead, Ruth Ozeki, Jonathan Franzen, Deborah Levy, Anthony Doerr și  Sally Rooney. (The Millions)

2. În perioada 28 iulie – 1 august, va avea loc Festivalul Internațional de Carte Litera.ro, într-un format online, în cadrul căruia se vor organiza dezbateri, întâlniri, lansări de carte și interviuri cu scriitori română și străini. Printre cei invitați, se numără Sandro Veronesi, David Nicholls, Jeanine Cummins, Samanta Schweblin, Doina Ruști și Radu Aldulescu. (Filme-cărți.ro)

3. Editura Penguin Random House a anunțat că a achiziționat o carte de memorii a Prințului Harry, Ducele de Sussex, despre care se presupune că va fi publicată în a doua parte a anului 2022. Cartea va cuprinde destăinuiri despre copilăria și maturizarea sa, despre serviciul militar, căsătoria cu Meghan și primii ani ca tată. (New York Times) Conform Page Six, Prințul Harry a primit 20 de milioane de dolari ca avans pentru cartea sa. (Link)

4. „Pânza Charlottei”, de E. B. White, „Dragonul tatălui meu”, de Ruth Stiles Gannett, „Charlie și fabrica de ciocolată”, de Roald Dahl și „Minunea”, de R. J. Palacio (toate traduse la Editura Arthur) se află printre cele mai importante 100 de cărți pentru copii, pe care aceștia ar trebuie să le citească înainte să devină adulți. (Mommy Poppins)

5. Știri pozitive din lumea literară:

-Festivalul de Carte din Pisa va decerna în acest an premiul pentru întreaga carieră de traducător lui Bruno Mazzoni, care predă limba şi literatura română la Universitatea din Pisa, unde e decan al Facultăţii de Limbi Străine. El este Doctor Honoris Causa al Universităţii din Bucureşti şi a tradus în italiană mai multe volume din limba română, aparținând unor scriitori precum Mircea Cartarescu și Ana Blandiana (Link);

-Cinci noi muzee au fost inaugurate în această săptămână la Iași, printre care Muzeul Literaturii Române și Muzeul Poezie(i) (Filme-cărți.ro);

-Peste 71 de milioane de cărți au fost distribuite la McDonald’s, în Franța, începând din anul 2015. Proiectul a început acum șase ani prin înlocuirea, o dată pe lună, a jucăriilor din meniul Happy Meal cu cărți (ActuaLitte);

-Pe 14 iulie, Paulo Coelho a anunțat că va susține, prin fundația pe care scriitorul și soția sa au înființat-o în 2015, festivalul Capão, un eveniment brazilian dedicat jazz-ului. Festivalul a solicitat de la stat o subvenție de 145.000 de reali (23.000 de euro), dar a primit un răspuns negativ, punând în pericol existența acestuia (Livres Hebdo).

6. „Femeia minimarket”, de Sayaka Murata (la noi, la Editura Polirom), „Pachinko”, de Min Jin Lee (Editura Nemira) și „Țara zăpezilor”, de Yasunari Kawabata (Editura Humanitas Fiction) se află printre cele mai bune 8 cărți despre cultura japoneză, recomandate a fi citite în timpul Jocurilor Olimpice de la Tokyo pentru a înțelege mai bine țara-gazdă, Japonia. (Book Riot)

7. Dacă vreți să înțelegeți lumea anilor 1960 (ani plini de mișcări anti-război, de tulburențe și de oameni care iubeau LSD-ul), o puteți face prin intermediul a 11 cărți recomandate de Lit Hub, printre care se numără „Catch-22”, de Joseph Heller (la noi, la Editura Polirom), Jurnalul lui Anais Nin (Editura Humanitas Fiction) și „Al doilea sex”, de Simone de Beauvoir. (Literary Hub)

8. Cele mai vândute cărți din SUA, conform New York Times: la categoria Fiction, pe locul întâi se află o noutate, „The Cellist”, de Daniel Silva, al 21-lea volum din seria Gabriel Allon; la categoria Non-Fiction, pe locul întâi se află tot o noutate, volumul „American Marxism”, de Mark R. Levin, în care realizatorul Fox News vorbește despre schimbările climatice și activismul social. Alte două noutăți interesante la categoria non-ficțiune, ambele despre Donald Trump: „Landslide”, de Michael Wolff și „Frankly, We Did Win This Election”, de Michael C. Bender. (New York Times)

-Moravuri şi năravuri. Eseuri de istorie a mentalităţilor, de Andrei Oișteanu, Editura Polirom

-Exodul mieilor, de Irina Georgescu Groza, Editura Nemira

-Tatăl meu la izolare, de Cristian Teodorescu, Editura Polirom

-Ca o rană de sabie, de Ahmet Altan, Editura Pandora M

-Noapte credincioasă și virtuoasă, de Louise Glück, Editura Pandora M

-Transatlantic, de Colum McCann, Editura Litera

-Delta lui Venus. Povestiri erotice, de Anaïs Nin, Editura Humanitas Fiction

-Mexican Gothic, de Silvia Moreno-Garcia, Editura Nemira

-Jurnalele Patriciei Highsmith, descoperite după moartea ei, vor fi publicate în această toamnă, într-un singur volum intitulat ”Patricia Highsmith: Her Diaries and Notebooks”, care va avea aproximativ 1.000 de pagini (Literary Hub);

-Cel mai vechi scriitor din istorie, având scriptic această titulatură, a fost o femeie. Enheduanna, poetă și mare preoteasă în Mesopotamia antică, va fi subiectul unei viitoare expoziții la Biblioteca Morgan din New York (The Morgan);

-Romanciera născută în Taiwan, Li Kotomi, a câștigat cel mai prestigios premiu literar din Japonia, Premiul Akutagawa (Asahi);

-Emanuele Trevi este câștigătorul Premiului Strega 2021, cel mai cunoscut premiu literar italian, cu romanul său „Due vite” (ActuaLitte);

-Emily St. John Mandel a scris un nou roman în timpul carantinei, ”The Sea of Tranquility”, care va apărea pe rafturile librăriilor pe 19 aprilie 2022 (Entertainment Weekly).

Fotografia ediției: Barack Obama și Bruce Springsteen vor publica o carte împreună, pe 26 octombrie 2021, cu titlul „Renegades: Born in the USA”, o colecție de conversații între cei doi. Sursă: Publishers Weekly.

Cele mai așteptate 33 de cărți ale toamnei anului 2022 – Cronica de carte
Cele mai „contestate” 10 cărți ale anului 2020 – Cronica de carte