19 recomandări de cărți, citite în 2019 de Barack Obama – Cronica de Carte

1. Barack Obama, fostul președinte al SUA, și-a prezentat lista cărților preferate din 2019, care au făcut anul ”un pic mai luminos pentru mine”. Printre cele 19 cărți recomandate se numără ”Normal People”, de Sally Rooney (la noi, la Curtea Veche Publishing), ”Girl, Woman, Other” a câștigătoarei Booker Prize, Bernardine Evaristo, sau ”Men WithoutWomen”, de Haruki Murakami (Editura Polirom). (BookSeller)

2. Printre cărțile anului 2019, într-o anchetă realizată și publicată în revista Vatra în rândul criticilor, eseiştilor și scriitorilor români, se află volume precum ”Literatura română sub comunism”, de Eugen Negrici (Editura Polirom), ”Industria liniștirii adulților”, de Anastasia Gavrilovici (Casa de Editură Max Blecher) și ”Sonia ridică mâna”, de Lavinia Braniște (Editura Polirom). (Revista Vatra)

3. „Testamentul lui Abraham”, de Igor Bergler, una dintre cele mai vândute cărți din România ultimilor ani, a fost achiziţionat de renumita casă editorială Penguin Random House(Adevărul); într-o tranzacție importantă pe piața internațională de carte, grupul german Bertelsmann a preluat toate acțiunile Penguin Random House contra sumei de 530 de milioane de lire sterline, făcând ca toate cele 5 case editoriale importante din Marea Britanie să fie deținute de acționari nebritanici (MSN).

4. Clubul de carte Nordic Noir se va reuni miercuri, 15 ianuarie 2020, la ora 18:30, la Ceainăria Bohemia Tea House București. Cartea despre care se va discuta este ”Suflete pereche”, de John Marrs, apărut la Editura Trei. (Eveniment)

5. Echipa de la Foreign Affairs a publicat lista celor mai bune cărți politice ale anului 2019. Dintre acestea, enumerăm: ”Say Nothing: A True Story of Murder and Memory in NorthernIreland”, de Patrick Radden Keefe, ”They Will Have to Die Now: Mosul and the Fall of theCaliphate”, de James Verini, ”Vietnam: An Epic Tragedy, 1945–1975”, de Max Hastings și ”The Great Successor: The Divinely Perfect Destiny of Brilliant Comrade Kim Jong Un”, de Anna Fifield. (Foreign Affairs)

6. Samanta Schweblin, Olga Tokarczuk, Yoko Ogawa și Svetlana Alexievici sunt printre autorii traduși în limba engleză cu cele mai favorabile recenzii în presa online din Marea Britanie și SUA. Într-o compilație realizată de Book Marks, cartea cea mai apreciată în 2019 a fost Mouthful of Birds, de Samanta Schweblin (tradusă în limba română la Editura Litera, cu titlul ”Păsări în gură”). (Bookmarks)

7. Anul 2019 a fost unul de succes pentru vânzătorii de cărți rare:

-Casa de licitații Bonhams a vândut prima ediție a volumului ”Originea speciilor” a lui Charles Darwin cu 500.000 de dolari;

Whitmore Rare Books, din California, a anunțat că cea mai valoroasă vânzare a fost un set de patru volume din “History of the Rise, Progress, and Establishment of the Independenceof the United States of America”, de William Gordon (1788), care a aparținut lui George Washington (o sumă de șapte cifre);

Honey & Wax Booksellers din Brooklyn a vândut o pagină din Biblia Gutenberg cu 115.000 dolari;
AbeBooks, deținut de Amazon, a vândut o serie de lux Harry Potter, semnată de J.K. Rowling, cu 38.560 de dolari. (Washington Post)

8. Cele mai vândute cărți din SUA, conform New York Times: la categoria Fiction, rămâne pe locul întâi una dintre cele mai vândute cărți ale anului 2019, ”Where the Crawdads Sing”, de Delia Owens (a 68-a săptămână în top, la noi, la Editura Pandora M); la fel, la categoria Non-Fiction, pe locul întâi este una ”Educated”, de Tara Westover (a 97-a săptămână în top, Editura Publica). Un thriller fantasy este noutatea săptămânii, la ficțiune, respectiv ”The LastWish”, Andrzej Sapkowski. (New York Times)

-Faptul extraordinar. Experiența mistică a unui filozof contemporan, de Manuel Garcia Morente, Editura Vremea;

-Călărețul cu șoim, de Ismail Kadare, Editura Humanitas Fiction;

-Lăptarul, de Anna Burns, Editura Polirom;

-Arta subtilă a nepăsării, de Mark Manson, Lifestyle Publishing;

-Inima fetelor bate mai intens, de Shobha Rao, Storia Books.

-În jur de 1.000 de scrisori ale lui T.S. Eliot către muza sa, Emily Hale, vor fi puse la dispoziția publicului, la Biblioteca universității Princeton, după ce au fost sigilate timp de 60 de ani. În 1960, Hale a donat scrisorile sub condiția ca să nu fie deschise decât după 50 de ani de la moartea sa sau a lui Eliot, oricare ar fi intervenit a doua (PBS);

-Arheologii au descoperit rămășițele unei cărți antice într-un sarcofag egiptean, cunoscută sub numele ”Cartea celor două căi”. Acest ghid asupra lumii de dincolo, datată de acum aproximativ 4.000 de ani, poate fi cea mai veche carte ilustrată din toate timpurile (SmithsonsianMag);

-A murit, la vârsta de 85 de ani, Alasdair Gray, unul dintre cei mai cunoscuți scriitori scoțieni. O parte din romanele sale au fost traduse în limba română la Editura Polirom, precum ”Sărmane creaturi” sau ”Lanark. O viață în patru cărți”. (The Guardian).

Fotografia ediției: T.S. Eliot și Emily Hale în Dorset, Vermont în timpul verii 1946. Fotografie de la Princeton University Library.

Cele mai bune cărți ale anului 2022, conform votului Goodreads – Cronica de carte
Nominalizările Premiilor Radio România Cultural 2022 – Cronica de Carte