5 cluburi de carte de pe Instagram #deurmărit – Cronica de Carte

1. Celebritățile americane se întrec în a găzdui cluburi de carte și în a recomanda cărți fanilor, care sunt apoi pe primele locuri la vânzările din SUA. Iată gazdele celor mai cunoscute 5 cluburi de carte de pe Instagram: Oprah Winfrey, Florence Welch (solista formației Florence and the Machine), actrițele Emma Watson (Harry Potter), Reese Witherspoon (Walk the Line) și Emma Roberts (We’re the Millers). (Vogue)

2. Săptămâna trecută, s-au decernat premiile Festivalului Național ”George Bacovia” Bac-Fest de la Bacău. Premiul Național Bacovia, Opera Omnia a revenit poetei Ileana Mălăncioiu. Ceilalți laureați au fost: Alexandru Cistelecan, Emilian Galaicu-Păun, Dan Sociu, Ioana Vintilă și Matei Visniec. (Bac-Fest)

3. Încă două cluburi de carte se reunesc în București:

• Luni, 23 septembrie, de la ora 19:00, are loc a șasea ediție a clubului de lectură #Bibliobibuli. Discuția se va purta asupra romanului „Dumnezeul lucrurilor mărunte”, de Arundhati Roy, recompensat cu Booker Prize în 1997. (Eveniment)
  • Clubul de carte Nemira se va reuni pe 30 septembrie, de la ora 19.00, la Cărturești Verona, când se vor discuta primele două volume apărute în seria Transformarea, de Justin Cronin: „Transformarea” & „Cei doisprezece”. (Eveniment)

4. Jurnalul Reniei Spiegel, care a fost ucisă de către naziști în 1942 la vârsta de 18 ani, va fi publicat de către familia sa, după ce a fost păstrat timp de mai multe decenii într-un depozit bancar. Ea este considerată de unii specialiști ”Anne Frank a Poloniei”. Titlul cărții: ”Renia’s Diary: A Young Girl’s Life in the Shadow of the Holocaust”. (BBC)

5. Dintr-un sondaj comandat de revista J’aime Lire, aflăm, în sfârșit, o veste bună: 84% dintre copiii aflați între 8-11 ani adoră să citească. Când citesc: în vacanță (92%), în weekend, apoi seara înainte de culcare. Ce citesc: cărți (92%), apoi comics și reviste pentru copii. Care este beneficiul lecturii, în viziunea părinților: o cale de a le dezvolta imaginația (61%), o modalitate pentru a descoperi și a învăța lucruri noi etc. (ActuaLitte).

6. Concluziile unui alt sondaj recent ne relevă faptul că majoritatea celor care citesc înainte să adoarmă (așa-numiții ”bedtime readers”) nu doar că dorm mai bine (aproximativ 76% dintre cititori), dar sunt și printre cei care mănâncă mai sănătos și câștigă mai mulți bani. Numărul mediu de minute petrecute citind în pat de aceștia: 43. (Real Simple)

7. Margaret Atwood face furori zilele astea cu noua sa carte, The Testaments. În vreme ce în America este pe locul doi la vânzări (138.000 de exemplare), în Marea Britanie este pe locul întâi cu 103.177 de exemplare vândute în prima săptămână. În România va fi tradusă la Editura Art. (The Guardian); între timp, o veste tristă pentru Atwood: scriitorul canadian Graeme Gibson, partenerul său de decenii, a murit la vârsta de 85 de ani, în timp ce se afla în turneu cu Atwood, la Londra, fiind suferind de mai mulți ani. (The Guardian)

8. Cele mai vândute cărți din SUA, conform New York Times: la categoria Fiction, cele mai ”așteptate” cărți noi ale momentului sunt pe primele două locuri, respectiv ”The Institute”, de Stephen King și ”The Testaments”, de Margaret Atwood; și la categoria Non-Fiction avem o noutate în frunte și anume ”Talking to Strangers”, de Malcolm Gladwell (carte motivațională, în mare parte). Alte noutăți în top: la ficțiune, un thriller intitulat ”The Titanic Secret”, de Clive Cussler și Jack Du Brul; la non-ficțiune, ”The Only Plane in the Sky”, de Garrett M. Graff (despre evenimentele de la 11 septembrie 2001) și ”She Said”, de Jodi Kantor și Megan Twohey (despre investigația asupra lui Harvey Weinstein, care a stârnit scandalul #metoo). (New York Times)

• Constantin, de Iulian Bocai, Editura Polirom
  • Ultima cruciadă, de Simona Antonescu, Editura Polirom
  • Jurnal la sfârșitul lumii. Eseu, de Vasile Ernu, Editura Cartier
  • Nemurirea, de Milan Kundera, Editura Humanitas Fiction
  • Ultima călătorie. Doctorul Korczak și copiii săi, de Irene Cohen-Janca și Maurizio A.C. Quarello, Editura Cartea Copiilor

• A murit, la vârsta de 86 de ani, scriitorul și sociologul ungur György Konrád. Laureat al Premiului Herder în 1984, a fost cunoscut atât pentru disidența sa din timpul comunismului, cât și pentru cărți precum ”Vizitatorul” sau „Călătoria”, traduse și în limba română (News.ro);
  • Locul de naștere al lui Arthur Rimbaud (dar și locul unde a fost înmormântat), localitatea Charleville-Mézières din nordul Franței, a devenit loc de ”pelerinaj”, deși autorul francez îl detesta (New York Times);
  • Mai multe scrisori ale lui Marcel Proust, prin care acesta făcea campanie pentru a fi publicat şi a primi premiul Goncourt vor fi scoase la licitaţie la Paris, pe 7 octombrie (News.ro);
  • Demi Moore își va publica pe 24 septembrie memoriile, intitulate ”Inside Out”, din care vom afla amănunte inedite despre cariera, relațiile și eșecurile sale (New York Times);
  • Și celebrul comedian Chris Rock și-a anunțat o nouă carte, de data asta pentru toamna anului 2020, în care va vorbi despre rasă și relațiile pe care le-a avut cu cei din jur. Titlul ei: ”My First Black Boyfriend” (New York Times).

Fotografia ediției: Un portret și un poem ale lui Arthur Rimbaud într-o cafenea din Charleville-Mézières. Sursa: The New York Times.

Cele mai bune 100 de cărți din secolul 21 | Începe FILIT Iași 2019
Cele mai bune cărți ale anului 2023, în viziunea Publisher’s Weekly – Cronica de Carte