7 cărți esențiale despre pandemii – Cronica de Carte

1. Siobhán Parkinson, una dintre cele mai cunoscute scriitoare irlandeze pentru copii, va fi prezentă în România, pentru a conferenția pe tema literaturii pentru copii și pentru a lansa ediția în limba română a cărții sale, Miracolele Mirandei (Editura Corint Junior). Astfel, pe 5 martie, va susține o conferință la Constanța, la Universitatea Ovidius (ora 10.30), iar pe 6 martie, la Universitatea București (de la ora 16.00). (News.ro)

2. Redactorii The New York Times au realizat o listă de șapte cărți esențiale despre pandemii, de la cele de gripă la holeră. În această listă, descoperim volume precum ‘The Fever: How Malaria Has Ruled Humankind for 500,000 Years’, de Sonia Shah sau ‘Flu: The Story Of the Great Influenza Pandemic of 1918 and the Search for the Virus That Caused It’, de Gina Kolata (New York Times).

3. Au fost anunțate cele 13 cărți nominalizate la International Booker Prize, un premiu de 50.000 lire sterline, care recompensează cea mai valoroasă operă literară tradusă în limba engleză și care este împărțit între autor și traducător. Printre cărțile nominalizate: ”Serotonină”, de Michel Houellebecq, ”The Memory Police”, de Yoko Ogawa și ”Little Eyes”, de Samanta Schweblin. (The Guardian)

4. Extinderea epidemiei de coronavirus influențează și lumea cărții:

-Desfășurarea Târgului de carte pentru copii de la Bologna, unul dintre cele mai importante festivaluri ale genului din lume, a fost amânată pentru luna mai, din cauza răspândirii virusului în Italia (Publishers Weekly);

-Coronavirusul a determinat o scădere cu 90% a vânzărilor din micile librării din China, majoritatea din acestea fiind închise (South China Morning Post).

5. Într-un raport public aferent anului 2019, 18 titluri din cele mai împrumutate cărți din Irlanda aparțin literaturii pentru cei tineri. Cea mai împrumutată carte este ”Diary of a Wimpy Kid: Double Down”, de Jeff Kinney (un volum din cunoscuta serie Jurnalul unui puști), în vreme ce clasamentul cărților pentru adulți este dominat de ”Eleanor Oliphant is Completely Fine Gail Honeyman”, de Gail Honeyman. Cea mai împrumutată carte în format audio și electronic este ”Becoming”, de Michelle Obama. (ActuaLitte)

6. Cea mai furată carte de la Biblioteca publică din San Francisco este ”Liberalism is a Mental Disorder”, semnată de un cunoscut reporter radio de factură conservatoare, Michael Savage. (SFGate)

7. Câteva dintre cărțile excelente de science-fiction și fantasy vor fi transformate în filme în perioada următoare. Într-o listă de opt astfel de cărți #decitit înainte de a fi ecranizate, cei de la GizModo recomandă volume precum ”Children of Blood and Bone”, de Tomi Adeyemi (la noi, la Editura Epica), ”The Witches”, de Roald Dahl (Editura Arthur) și ”The Fifth Season”, de N.K. Jemisin (Editura Paladin). (Gizmodo)

8. Cele mai vândute cărți din SUA, conform New York Times: la categoria Fiction, pe locul întâi se află o noutate, ”One Minute Out”, de Mark Greaney, al nouălea volum din seria Gray Man; la categoria Non-Fiction, pe locul întâi este cartea lui Kobe Bryant, ”The Mamba Mentality”. Printre noutățile săptămânii, se numără o carte de dragoste, ”Chasing Cassandra”, de Lisa Kleypas și două cărți de non-ficțiune, ”Dark Towers”, de David Enrich și ”Un-Trumping America”, Dan Pfeiffer, ambele discutând tangențial despre Donald Trump. (New York Times)

-Cei patru călăreți: Hitchens, Dawkins, Harris, Dennett. Conversația care a declanșat revoluția ateistă, Editura Litera

-Ești ceea ce citești, de Jodie Jackson, Baroque Books & Arts

-Va veni focul, de James Baldwin, Black Button Books

-Gemenii în Evul Mediu. Probleme filosofice, medicale și teologice, de Gabriella Zuccolin, Editura Polirom

-Câteva dintre amănuntele Project Luminous – proiectul gestionat de Lucas Film și Marvel de scriere a unor noi cărți din universul Star Wars – au fost date publicității: vor exista cinci cărți în viitorul apropiat; volumele vor fi atât romane, cât și benzi desenate, pentru toate vârstele; primul volum apare pe 25 august 2020, respectiv ”Light of the Jedi”, de Charles Soule (Link);

-Mașinile de scrie ale lui Ernest Hemingway și Jack Kerouac sunt de vânzare la licitație (ActuaLitte);

-Încercând să eradicheze analfabetismul ridicat din Afganistan, un student din Kabul a creat o mică asociație cu numele Read Books, prin care, cu ajutorul bicicletelor, transportă mici biblioteci în zonele rurale, pe care le dăruiește sau le citește copiilor (American Libraries Magazine).

Fotografia ediției: Biblioteca mobilă a organizației Read Books din Afganistan. Sursa: American Libraries:

S-au anunțat cărțile nominalizate la Booker Prize 2019 – Cronica de Carte
Eshkol Nevo la București | Cele mai bune cărți din 2019 – Cronica de Carte