A șasea ediție a festivalului de conferințe „Despre lumea în care trăim“ – Cronica de carte

1. A fost anunțat programul celei de-a șasea ediții a festivalului de conferințe „Despre lumea în care trăim“, care va avea loc între 6 și 9 mai, pe scena Ateneului Român. Astfel, invitați vor fi Olof Gränström, Noreena Hertz, Daniel și Maximilian Zielinski, Rodica Zafiu, Oliver Jens Schmitt și Mircea Miclea, care vor dialoga cu Cătălin Striblea, Andreea Roșca, Horia-Roman Patapievici, Radu Paraschivescu, Marian Voicu și Gabriel Liiceanu. (Radio France International)

2. „Cocoșul de aur și alte povestiri”, de Juan Rulfo (Curtea Veche Publishing), „Vieți în derivă”, de Abdulrazak Gurnah (Editura Litera), „Elisabeth Finch”, de Julian Barnes (Editura Nemira) și „Aruncătorii de flăcări”, de Rachel Kushner (Editura Vellant), sunt printre cele mai bune traduceri în limba română din domeniul beletristicii, în anul 2022, într-un al doilea articol dintr-o serie semnată de criticul literar și editorul Bogdan Alexandru-Stănescu. (Blog Cărturești)

3. Cea de-a treia ediţie a SuperPoveşti din Bucureşti, un proiect care îşi propune să readucă în actualitate legendele şi poveştile despre oraş cu ajutorul noii generaţii de cititori, a fost lansată, pe 1 martie, de Compania de Librării Bucureşti (CLB) şi Headsome Communication. La începutul toamnei, copiii şi adolescenţii cu vârste între 8 şi 18 ani sunt aşteptaţi să trimită poveştile lor către organizatori, iar cele mai bune poveşti vor fi publicate într-un volum colectiv. (News.ro)

4. Cele paisprezece volume ale aventurilor lui James Bond de Ian Fleiming vor fi lansate în Marea Britanie în primăvară, fără referinţele lor rasiste. Ian Fleming Publications Ltd, compania care deţine drepturile literare asupra operei, a făcut apel la „cititori sensibili”, al căror rol este să identifice fraze sau situaţii din manuscrise care sunt jignitoare pentru minorităţile etnice sau sexuale. (News.ro)

5. Știri pozitive din lumea literară:

-În perioada 27 februarie– 20 martie, Muzeul Național al Literaturii Române în parteneriat cu Teatrul de Comedie, organizează concursul de eseuri „Dramaturgia cool” ediția a II-a, adresat elevilor din clasele IX-XII din unitățile de învățământ din București, publice sau private, acreditate de Ministerul Educației Naționale (Link);

-Franța a donat 3.000 de cărți traduse în limba ucrainiană bibliotecilor din Kiev și din alte orașe din Ucraina (ActuaLitte);

-Camilla, Regina-Consoartă a Regatului Unit, a lansat o nouă campanie literară de caritate, The Queen’s Reading Room și care marchează a doua aniversare a clubului de carte de pe Instagram care a fost înființat de fosta ducesă de Cornwall în 2021. Campania încearcă să reducă decalajul dintre scriitori și cititori prin furnizarea de conținut literar gratuit prin intermediul rețelelor de socializare și platformelor online (BookSeller);

-Datorită unui parteneriat cu editura Lire c’est partir, asociația Cultura din Franța a anunțat că va vinde, în cursul anului 2023, 1 milion de cărți pentru copii (cu vârste între 2 și 12 ani) la un preț unic de 1 euro (Livres Hebdo).

6. Daniel Cleaver din volumul „Jurnalul lui Bridget Jones”, de Helen Fielding (la noi, la Editura Polirom), Simon Doyle din „Moarte pe Nil”, de Agatha Christie (Editura Litera) și Alec D’Urberville din volumul „Tess d’Urberville”, de Thomas Hardy (Editura Corint), sunt printre cei mai convingători 10 bărbați nemernici din literatura de ficțiune. (The Guardian)

7. Într-o statistică a pauzei făcute de autori între cărțile lor de succes și următoarea carte publicată, pe primele locuri se află Harper Lee (cu 55 de ani diferență între „…Să ucizi o pasăre cântătoare” și „Du-te și pune un străjer”), Ted Chiang (17 ani între „Povestea vieții tale” și „Exalare”) și Ilya Kaminski (15 ani între „Dancing in Odessa” și „Republica surdă”). (Electric Literature)

8. Cele mai vândute cărți din SUA, conform New York Times: la categoria Fiction, pe locul întâi se află o noutate, volumul „Things We Hide from the Light”, de Lucy Score (al doilea volum din seria Knockemout); la categoria NonFiction, pe locul întâi se află, pentru a șaptea săptămână consecutivă, volumul „Spare” al Prințului Harry, tradus în limba română la Editura Nemira. O noutate interesantă în top, la categoria non-ficțiune, respectiv volumul „It’s Ok to Be Angry About Capitalism”, semnat de Bernie Sanders împreună cu John Nichols. (New York Times)

-Lumea Cristinei, de Stelian Țurlea, Editura Integral

-Vânturile, de Mario Vargas Llosa, Editura Humanitas Fiction

-Dragostea în vremea urii. Cronica unui sentiment, 1929-1939, de Florian Illies, Editura Polirom

-Fiul a mii de oameni, de Valter Hugo Mãe, Editura Casa Cărții de Știință

-Insula șobolanilor, de Jo Nesbo, Editura Trei

-Biblia. O biografie, de Karen Armstrong, Editura Nemira

-Dacă Nietzsche ar fi fost un narval. Ce dezvăluie inteligența animalelor despre prostia omenească, de Justin Gregg, Editura Publica

-Despre natura umană, de Roger Scruton, Editura Humanitas

-Publicația SF Clarkesworld Magazine nu mai acceptă povestiri scurte, invocând o creștere a numărului de persoane care trimit texte create de programe de inteligența artificială (The Guardian);

-20 de povestiri ale lui Terry Pratchett, recent descoperite, vor fi publicate în acest an sub titlul de „A Stroke of the Pen: The Lost Stories” (The Guardian);

-Dav Pilkey, autorul seriei de mare succes de cărți pentru copii Dog Man (publicate la noi la Editura Arthur și Editura Grafic), va publica în această lună cel de-al 11-lea roman grafic al seriei, „Dog Man: Twenty Thousand Fleas Under the Sea” (Publishers Weekly);

-Mai mulți scriitori de science-fiction au fost recrutați de Ministerul Apărării din Marea Britanie pentru a-i ajuta pe oficiali să-și imagineze cum vor arăta războaiele din viitor, scriind în acest sens povestiri despre amenințările din următorii 20 de ani (Yahoo);

-Un nou roman semnat de Zadie Smith va fi publicat de Editura Hamish Hamilton pe 7 septembrie 2023, sub titlul de „The Fraud” (BookSeller);

-9 romane despre artă și seducție (Literary Hub).

Fotografia ediției: O altă imagine din campania prin care fotoreporterii de la New York Times au mers prin bibliotecile din Statele Unite, pentru a imortaliza felul în care aceste instituții furnizează cărți și alte servicii esențiale comunității. Aici, din Biblioteca Hialeah Gardens Branch din Hialeah Gardens, Florida. Sursa: New York Times.

Cele mai așteptate 222 de cărți ale celei de-a doua jumătăți a anului 2021 – Cronica de carte
Mircea Martin, Simona Popescu și Vasile Ernu, printre laureații Premiilor Observator Cultural 2022 – Cronica de carte