Câștigătorii Premiilor Observator cultural 2020 – Cronica de carte

1. Oprah Winfrey a făcut o excepție de la recomandarea lunară a unui singur volum pentru clubul său de carte, nominalizând zilele trecute nu mai puțin de șapte volume, pe care le consideră ”cărțile care au ajutat-o în timpuri dificile”. Pe această listă, regăsim ”Cântecul lui Solomon”, de Toni Morrison (la noi, la Editura Art), ”Puterea prezentului”, de Eckhart Tolle (Curtea Veche Publishing) și ”Va veni focul”, de James Baldwin (Black Button Books). (ABC News)

2. Vineri au fost anunțate Premiile ”Observator cultural” 2020, cele mai prestigioase premii literare din România: la categoria Debut, premiu ex-aequo, ”Industria liniștirii adulților”, de Anastasia Gavrilovici și ”Nebunia în cultura rusă: istoria unei idei-cameleon. Secolul al XVIII-lea – prima jumătate a secolului al XIX-lea”, de Gabriel-Andrei Stan; la categoria Eseu/Publicistică/Memorialistică, câștigător este Mirel Bănică cu ”Bafta, Devla şi Haramul. Studii despre cultura şi religia romilor”; categoria Critică literară/Istorie literară/Teorie literară a revenit volumului ”Cazul Daniil Harms”, de Camelia Dinu; cea mai bună carte de poezie este ”Uau”, de Dan Sociu, iar cea mai bună carte de proză este ”ca şi cum nimic nu s‑ar fi întîmplat”, de Alina Nelega. (Link)

3. Juriul Goncourt a ales cele patru romane finaliste la premiul din acest an. Acestea sunt: ”Les impatientes”, de Djaïli Amadou Amal, ”L’anomalie”, de Hervé Le Tellier, ”L’historiographe du Royaume”, de Maël Renouard și ”Thésée, sa vie nouvelle”, de Camille de Toledo. Ceremonia de acordare a Premiului, care trebuia să aibă loc pe 10 noiembrie, a fost amânată pentru o dată ulterioară (lucru care s-a întâmplat și cu celelalte premii importante), juriul fiind solidar cu industria cărții, după închiderea librăriilor în toată Franța în această săptămână. (Livres Hebdo)

4. Știri pozitive din lumea literară:

-„Heritage”, de Miguel Bonnefoy, este ”Alegerea României” pentru Premiul Goncourt din 2020, dintr-o listă de 15 nominalizări (News.ro);

-Cunoscutul scriitor Alessandro Baricco a publicat un eseu de 33 de capitole, disponibil și în format audio, în care reflectează asupra situației actuale, pandemia având chipul unei ”creaturi mitice” (ActuaLitte);

-Editura Penguin Random House a dat startul unui program intitulat ”Lit in Colour”, care urmărește să îndrepte nedreptatea făcută scriitorilor de culoare sau din minorități, care nu sunt studiați aproape deloc în școlile din Marea Britanie (The Guardian);

-1.500 de cărți pentru copii au fost donate bibliotecilor din Beirut, Liban, greu afectate de exploziile din 4 august 2020, de către autoritățile din Emiratele Arabe Unite (ActuaLitte);

-O solicitare de ajutor pentru supraviețuirea librăriei Strand din New York a avut drept ecou imediat 25.000 de comenzi online din partea clienților fideli într-un singur weekend, iar site-ul librăriei a picat. Aceasta primea, în mod obișnuit, 300 de comenzi pe zi (Washington Post);

-Un roman inedit al lui Nikos Kazantzakis, recent descoperit în Grecia, va fi publicat pe 6 ianuarie 2021, în Franța, cu titlul ”Ascension” (ActuaLitte).

5. În vremurile pandemiei, a crescut mult apetitul cititorilor pentru literatura apocaliptică și post-apocaliptică. Într-o listă a celor mai bune 50 romane de acest gen scrise vreodată, descoperim volume precum ”Drumul”, de Cormac McCarthy (la noi, la Editura Humanitas Fiction), ”Eseu despre orbire”, de Jose Saramago (Editura Polirom), ”Apocalipsa”, de Stephen King (Editura Nemira) și ”Poștașul”, de David Brin (Editura Paladin). (Literary Hub)

6. Una dintre singurele posibilități de a călători în această perioadă este prin intermediul cărților, iar Micheline Aharonian Marcom, autoarea volumului „The New American” recomandă opt cărți cu călătorii epice, printre care se află Odiseea lui Homer, ”Divina Comedie” a lui Dante, ”Orașele invizibile”, de Italo Calvino și ”Ursul”, de William Faulkner. (Electric Literature)

7. O altă modalitate prin care ne putem abate gândurile de la vremurile complicate pe care le trăim sunt volumele care ne fac să ne simțim bine, multe dintre ele cu final fericit. Într-o listă de 15 asemenea cărți, descoperim volume precum ”Oameni anxioși”, de Fredrik Backman (Editura Art), ”Biblioteca de la miezul nopții”, de Matt Haig (Editura Nemira) și ”Proiectul autenticității”, de Clare Pooley (Editura Trei). (Washington Post)

8. Cele mai vândute cărți din SUA, conform New York Times: la categoria Fiction, pe locul întâi se află, pentru a doua săptămână la rând, ”A Time for Mercy”, thriller-ul lui John Grisham; la categoria Non-Fiction, pe locul întâi se află o noutate, ”Greenlights”, de Matthew McConaughey, părți ale jurnalului din ultimii 35 de ani ai cunoscutului actor de la Hollywood. O altă noutate interesantă în top, ”Accidentally Wes Anderson”, de Wally Koval, fotografii și povești despre locurile unde a filmat regizorul Wes Anderson. (New York Times)

-Ghid de supraviețuire în pandemie. 500 de sfaturi de la adolescenţi pentru adolescenţi şi părinţi, de Mihai Copăceanu, Editura Polirom

-Fragil, de Simona Goșu, Editura Polirom

-Patimi auzite din Gura Oborului, de Adrian Pârvu, Editura Hyperliteratura

-Nimic, doar noaptea, de John Williams, Editura Polirom

-Gemenele de la Auschwitz, de Affinity Konar, Editura Litera

-Tonul universal, de Carlos Santana cu Ashley Kahn și Hall Miller, Editura Nemira

-Antropologie structurală zero, de Claude Lévi-Strauss, Editura Polirom

-Frica în Occident, de Jean Delumeau, Editura Meridiane

-O viață pe planeta noastră, de Sir David Attenborough, Editura Publica

-Ultraînvățarea, de Scott H. Young, Editura Lifestyle Publishing

-O versiune a nuvelei epistolare ”Lady Susan”, aparținând lui Jane Austen, este acum disponibilă pentru public, singurul manuscris complet de ficțiune al acestei scriitoare, cu scrisul ei de mână (Literary Hub);

-Memoriile lui Evan Dando, liderul formației de rock alternativ Lemonheads, vor fi publicate în 2022. Titlul propus: ”Rumours of My Demise” (BookSeller);

-Finaliștii Grand Prix de Littérature Américaine, premiu literar francez acordat unui roman american tradus în franceză, sunt: Barbara Kingsolver, Stephen Markley și Elizabeth Wetmore (Livres Hebdo);

-Legendara librărie din Paris Shakespeare and Company a solicitat ajutor de urgență, după ce vânzările au scăzut cu 80% față de luna martie, iar guvernul francez a dispus închiderea librăriilor și bibliotecilor din 30 octombrie, pentru cel puțin 15 zile (The Guardian).

Fotografia ediției: Presa tipografică a lui Johannes Gutenberg a ajuns în lumea Lego. Sursa: ActuaLitte.

Shehan Karunatilaka este câștigătorul Premiului Booker 2022 – Cronica de carte
Ziua de 15 februarie va fi, din acest an, Ziua naţională a lecturii – Cronica de carte