Cele mai așteptate cărți ale primăverii anului 2023 – Cronica de carte

1. Printre cele mai așteptate cărți din primăvara acestui an, pe diferite categorii, așa cum au fost votate de abonații Goodreads, se numără volume precum „Hello Beautiful”, de Ann Napolitano, „The Wind Knows My Name”, de Isabel Allende, „Pathogenesis: A History of the World in Eight Plagues”, de Jonathan Kennedy, și „You Could Make This Place Beautiful”, de Maggie Smith. (Goodreads

2. Între 30 martie și 2 aprilie, va avea loc cea de-a zecea ediție a Salonului de carte Bookfest de la Timișoara, la Centrul Regional de Afaceri Craft. La cele peste 40 de evenimente programate vor participa scriitori precum Gabriel Liiceanu, Armand Goșu, Horia-Roman Patapievici, Radu Paraschivescu, Tatiana Niculescu și Ioana Pârvulescu. (Link)

3. După ediții în limbile germană și franceză, romanul „America de peste pogrom”, de Cătălin Mihuleac, a fost publicat săptămâna trecută la una dintre cele mai mari edituri din Polonia, Oficyna Literacka Noir sur Blanc. Noua traducere este semnată de prof. univ. Kazimierz Jurczak, filolog și fost consul al Republicii Polone la București. (Citește-mă)

4. Apariția unei noi reviste literare, Matca, vine și cu un articol despre cele mai bune apariții literare pe piața românească de carte din anul 2022, printre care regăsim volume precum „Voci la distanță”, de Gabriela Adameșteanu, „Bărbatul fără cap”, de Lavinica Mitu, „Din cer au căzut trei mere”, de Narine Abgarian, și „Anihilare”, de Michel Houellebecq. (Matca)

5. Muzeul Național al Literaturii Române Iași și Asociația ACVO au lansat apelul de înscriere în cadrul programului „Rezidențele Șotron”, ce sprijină creația contemporană în domeniul cărților pentru copii. În anul 2023, vor beneficia de bursele de creație doi autori români și unul ucrainean, care au publicat cel puțin o carte pentru copii. (O mie de semne

Din Cronica de tehnologie: Bibliotecarii vin în apărarea Internet Archive, spunând că aceasta are toate caracteristicile unei biblioteci și ar trebui încadrată ca atare. Mențiunea vine în contextul în care Internet Archive este atacată în justiție de patru mari publisheri, care susțin că nu este o bibliotecă, ci că doar folosește această etichetă pentru a eluda legislația drepturilor de autor. (Inside Higher Ed)

6. Curtea Veche Publishing, alături de Alex și Cristina Donovici, autori de literatură pentru copii, și împreună cu World Vision România, lansează o campanie de sprijin comunitar și donează cărți pentru copiii din medii defavorizate. La fiecare comandă, o carte de ficțiune din seria pentru copii a editurii Curtea Veche Publishing va fi donată pentru bibliotecile din comunitățile defavorizate. (România Pozitivă)

7. „Toate păsările din cer”, de Charlie Jane Anders, „Martianul, de Andy Weir (ambele la noi, la Editura Paladin), „Un drum lung spre o planetă mică și furioasă”, de Becky Chambers (Editura Hert Benet) și „Amintirea imperiului”, de Arkady Martine (Editura Nemira), sunt într-un top al celor mai influente cărți science-fiction din ultimii zece ani. (Bookriot)

8. Cele mai vândute cărți din SUA, conform New York Times: la categoria Fiction, pe locul întâi se află o noutate, volumul „I Will Find You”, de Harlan Coben; la categoria NonFiction, la categoria NonFiction, pe locul întâi se află tot o noutate, respectiv volumul „Saved”, de Benjamin Hall, în care jurnalistul Fox News povestește despre rănile suferite în Ucraina, din cauza unui atac rusesc. O noutate interesantă în top, la categoria non-ficțiune, respectiv volumul de memorii „Paris”, de Paris Hilton. (New York Times)

-Pas de deux, de Daniel Vighi și Viorel Marineasa, Editura Humanitas

-Maestrul și Makarenko, de Liliana Corobca, Editura Ratio et Revelatio

-Povești de iubire în infern, de Lucia Hossu-Longin, Editura Hyperliteratura

-Natură umană, de Serge Joncour, Editura Polirom

-Voința și norocul, de Carlos Fuentes, Curtea Veche Publishing

-Un Occident răpit sau Tragedia Europei Centrale, de Milan Kundera, Editura Humanitas Fiction

-Ca să mă pot iubi, de Maryam Madjidi, Editura Casa Cărții de Știință

-Prizonieri în noaptea polară. Roald Amundsen, Emil Racoviță și Expediția „Belgica”, de Julian Sancton, Editura Corint

-Nadia Mikail este câștigătoarea Premiului Waterstones pentru cărți pentru copii, cu volumul său de debut „The Cats We Meet Along the Way”, despre călătoria unei familii în Malaezia în timpul sfârșitului lumii. (The Guardian);

-Casa lui John Steinbeck din Sag Harbor, Long Island, poate deveni în viitorul apropiat un refugiu pentru scriitori (Publishers Weekly);

-Scriitoarea croată Dubravka Ugrešić a murit la vârsta de 73 de ani. Cea mai cunoscută carte a sa, „Ministerul durerii”, a fost tradusă în limba română la Editura Polirom (Deutsche Welle);

-Virginie Grimaldi va publica următorul său roman, „Une belle vie”, pe 3 mai, la o nouă editură (ActuaLitte);

-Șase scriitori au fost nominalizați la Premiul Dylan Thomas, în valoare de 20.000 de lire sterline, printre care Saba Sam și Sheena Patel (BookSeller);

-Un raport recent a ajuns la concluzia că unul din cinci părinți din Marea Britanie cheltuie mai puțini bani pe cărți ca urmare a creșterii costului vieții (The Guardian);

-Cifrele oficiale arată că 9.982 de lire sterline au fost cheltuite în 2022 de fiecare 1.000 de persoane în cadrul bibliotecilor din Anglia, Scoția și Țara Galilor anul trecut, în scădere față de 11.970 de lire sterline în 2021. Astfel, cheltuielile din cadrul bibliotecilor din Marea Britanie au scăzut cu 17%, în ciuda faptului că vizitele (ca număr de persoane) au crescut cu 68% de la pandemie (The Guardian).

Fotografia ediției: O casă în stil castel din Portland, Oregon, deține o bibliotecă circulară pe două etaje, într-un turn al acesteia, care are pe tavan „cel mai mare ceas de pe Coasta de Vest”. Casa este de vânzare pentru 5 milioane de dolari. Sursă fotografie: BookRiot.

S-au anunțat nominalizările la Women’s Prize for Fiction 2021 – Cronica de carte
Mircea Cărtărescu, pe lista finală a nominalizărilor la Prix Médicis Étranger 2019 – Cronica de Carte