Cele mai bune cărți ale anului 2020, conform BBC – Cronica de Carte

1. BBC Culture a întocmit lista celor mai bune cărți publicate până acum în anul 2020, care conține 28 titluri. Printre acestea, se numără volume precum ”Our House is on Fire”, de Greta Thunberg (și familia), ”O lungă petală de mare”, de Isabel Allende (la noi, la Editura Humanitas Fiction”, ”Rodham”, de Curtis Sittenfeld și ”The Mirror and the Light”, de Hilary Mantel. (BBC)

2. Cele mai citite cărți din anul 2020, pe platforma de cititori Goodreads, sunt, în ordine, seriile Harry Potter și Jocurile Foamei, ”Acolo unde cântă racii”, de Delia Owens, ”Să ucizi o pasăre cântătoare”, de Harper Lee și ”Marele Gatsby”, de F. Scott Fitzgerald. Pe Goodreads, au fost citite și notate până acum, în 2020, 237 de milioane de cărți. (Goodreads)

3. Știri pozitive din lumea literară:

-Curtea Veche Publishing si think tank-ul New Strategy Center au publicat un volum despre problemele legate de viitorul post-COVID-19, „Lumea de maine. Ce urmează după pandemie?”. Acesta este coordonat de Olivia Toderean, Sergiu Celac și George Scutaru și conține 37 de eseuri semnate de 43 de experți, români și străini (Link);

-Editura Nemira sărbătorește 29 de ani de la înființare printr-o săptămână de evenimente speciale dedicate cititorilor, în perioada 20-26 iulie. Printre altele, vor fi întâlniri live cu scriitori străini și români (Naomi Novik, Florin Chirculescu, Flavius Ardelean), dar și cu cititorii într-un club de lectură și o seară de trivia pe Zoom (Fan SF);

-Clubul de carte lunar Cultivate va avea loc joi, 23 iulie, ora 19:00, pe platforma ZOOM. Cartea despre care se va discuta este „Un veac de singurătate”, de Gabriel García Márquez (Eveniment);

-În fiecare zi de joi, pe platforma culturaindirect.ro, de la ora 19.00, Alina Purcaru și Bogdan-Alexandru Stănescu intră alternativ în dialog cu scriitori români contemporani (AncaZaharia.ro);

-”The Booke of Sir Thomas More”, singurul manuscris existent aparținând lui William Shakespeare (cu excepția testamentului său), a fost pus la dispoziția publicului, online, de către British Library (Open Culture);

-Un librar din Napoli, Italia, oferă cărți gratuite celor ”care nu și le pot permite” (ActuaLitte).

4. Au fost anunțați câștigătorii pe anul 2020 ai prestigioaselor premii Locus pentru literatură science-fiction. Astfel, ”The City in the Middle of the Night”, de Charlie Jane Anders este romanul SF al anului, în vreme ce ”Black Leopard, Red Wolf”, de Marlon James,, este cel mai bun roman horror. ”Exalare”, de Ted Chiang, este cea mai bună colecție de povestiri (în limba română, a fost tradusă la Editura Nemira, imprintul Armada). (LocusMag)

5. Cum Jocurile Olimpice de la Tokyo s-au amânat pentru 2021, putem călători în lumea sporturilor prin intermediul unui cărți ce au sporturi olimpice în prim-plan. Printre recomandările celor de la Lit Hub, se numără volume precum ”Open”, autobiografia lui Andre Agassi (la noi, la Editura Publica), ”Băieții din barcă”, de Daniel James Brown (Pilot Books) și ”The Rider”, de Tim Krabbé. (Literary Hub)

6. Printre cele 21 de cărți pentru această vară, care pot transporta cititorii în timp și spațiu, spre alte timpuri și locuri mai fericire, descoperim romane precum ”Micuțele doamne”, de Louisa May Alcott (la noi, la Editura Corint), ”Orașul fetelor”, de Elizabeth Gilbert (Editura Humanitas) și ”Oameni normali”, de Sally Rooney (Curtea Veche Publishing). (Read It Forward)

7. Între cele mai bune 10 romane despre reconstruirea viitorului, apanaj al literaturii science-fiction, se numără volume precum ”Orașul și stelele”, de Arthur C Clarke, ”Primele cincisprezece vieți ale lui Harry August”, de Claire North (ambele traduse la Editura Paladin) sau ”Copiii timpului”, de Adrian Tchaikovsky (Editura Nemira). (The Guardian)

8. Cele mai vândute cărți din SUA, conform New York Times: la categoria Fiction, pe locul întâi se află ”The Vanishing Half”, de Brit Bennett (a 6-a săptămână în top); la categoria Non-Fiction, pe locul întâi se află, pentru a treia săptămână la rând, ”The Room Where It Happened”, de John Bolton, mult-dezbătutul volum despre Donald Trump. Două noutăți în top, la categoria ficțiune: ”Desolation Road”, de Christine Feehan, un thriller romantic, și ”A Beautifully Foolish Endeavor”, de Hank Green, o fantezie contemporană. (New York Times)

-Cioran, ultimul om liber, de Andrei Crăciun, Editura Polirom

-Biblioteca de pe Lună, de Francesc Miralles, Editura Humanitas Fiction

-O librărie în Berlin, de Françoise Frenkel, Editura Litera

-Fiecare cu povestea lui, de Jean-Paul Dubois, Editura Litera

-De ce bea mami. Jurnalul unei mămici epuizate, de Gill Sims, Editura Publica

-Eroii. Muritori și monștri, căutări și aventuri, de Stephen Fry, Editura Trei

-Omul de castane, de Søren Sveistrup, Editura Trei

-Una din casele în care a locuit Jane Austen poate fi închiriată pe Airbnb (Literary Hub);

-Fiul și nora lui Audrey Hepburn vor scrie o carte pentru copii, care o va avea în centru pe celebra actriță. Titlul volumului va fi ”Little Audrey’s Daydream” (BookSeller);

-Donald Trump Jr. a anunțat că va publica, în regie proprie, o carte despre Joe Biden, contracandidatul la președinție al tatălui său (The Guardian);

-Cunoscutul roman ”Ready Player One”, de Ernest Clines, va avea o continuare. Volumul ”Ready Player Two” va apărea în limba engleză pe 24 noiembrie (TOR);

-Colson Whitehead a primit Premiul  pentru Ficțiune decernat de Biblioteca Congresului American, aferent anului 2020 (Publishers Weekly);

-În timp ce școlile din China se redeschid, cărțile care, în viziunea autorităților, au subiecte sensibile, sunt interzise (exemple: cărțile despre creștinism sau romanele lui George Orwell) (Reuters).

Fotografia ediției: Manuscrisul aparținând lui William Shakespeare. Sursă: Open Culture.

Nominalizările la Premiile literare Observator cultural și Ziarul de Iași – Cronica de Carte
5 cluburi de carte de pe Instagram #deurmărit – Cronica de Carte