Cele mai bune cărți de ficțiune și de non-ficțiune ale anului 2023, în viziunea revistei Time – Cronica de Carte

1. Editurii revistei Time au anunțat lista celor mai bune 10 cărți de ficțiune și de non-ficțiune ale anului 2023. Astfel, „Biography of X”, de Catherine Lacey, „The Heaven & Earth Grocery Store”, de James McBride și „Our Share of Night”, de Mariana Enriquez sunt cele mai bune cărți de ficțiune ale anului, iar „Some People Need Killing”, de Patricia Evangelista, „Doppelganger”, de Naomi Klein și „To Free the Captives”, de Tracy K. Smith, cele mai bune cărți de nonfiction.

2. Editorii Amazon au ales cele mai bune 10 cărți ale anului 2023, iar primele trei cărți ale anului sunt considerate „Rezervă”, de Prințul Harry (la noi, la Editura Nemira), urmată de două cărți de bucate semnate de Nathan Anthony, respectiv „Bored of Lunch: The Healthy Slow Cooker Book” și „Bored of Lunch: The Healthy Air Fryer Book”. (BookSeller)

3. „A patra aripă”, de Rebecca Yarros (la noi, la Editura Storia Books), „Colțul de rai”, de Emily Henry (Editura Litera), „Mexican Gothic”, de  Silvia Moreno-Garcia (Editura Nemira) și „Totul despre iubire. Noi perspective”, de bell hooks (Editura Magga Books), sunt printre cele mai bune 10 cărți ale anului 2023, din cele discutate pe BookTok, comunitatea cititorilor de pe TikTok. (Mashable)

4. În privința celor mai bune cărți pentru copii ale anului 2023, New York Times recomandă volume precum „Big”, de Vashti Harrison, „Do You Remember?”, de Sydney Smith și „A Walk in the Woods”, de Nikki Grimes, în vreme ce The Guardian consideră printre cărțile de copii ale anului volume precum „Ultrawild”, de Steve Mushin, „Oscar’s Lion”, de Adam Baron și „A Really Short Journey Through the Body”, de Bill Bryson.

5. Știri pozitive din lumea literară:

-Prin proiectul CarteTeca, inițiat în 2019 în parteneriat cu Salvați Copiii România și prin generozitatea cititorilor care aleg să doneze șanse la finalul fiecărei comenzi, librăria online Libris.ro și-a propus să doteze unitățile de învățământ din România cu volume actuale, care să îi atragă pe copii și adolescenți către lectură. Până acum, în cadrul proiectului CarteTeca au fost donate peste 27.000 volume care au ajuns la peste 130.000 de elevi din 237 de unități de învățământ (Smark);

-Cea mai bună carte de bucate din Europa de Est a fost desemnată „ZĂMURI – supe, zupe și năcreli (rețete ardelenești din bătrâni)”, gândită, realizată, documentată și scrisă de Mircea Groza și editată de GastroArt (Transilvania Business);

-My Secret Land, start-up-ul clujean care realizează povești personalizate, le oferă copiilor din mediul rural șansa de a avea cărți în care eroii sunt chiar ei. Prin campania „Plantăm dragostea pentru lectură…la sat”, inițiatorii își doresc să facă fericiți 300 de copii la care poveștile nu ajung prea des, oferindu-le de sărbători magia basmelor personalizate (Link).

6. „Silver Nitrate”, de Silvia Moreno-Garcia, „Lone Women”, de Victor LaValle, „Human Sacrifaces”, de María Fernanda Ampuero și „The Sanctuary”, de Gustavo Eduardo Abrevaya, sunt printre cele mai bune 10 cărți horror ale anului 2023. (New York Times)

7. În fiecare an, publicația Scientific American recomandă cele mai bune cărți ale anului ce se încheie, pe patru categorii (ficțiune, non-ficțiune, istorie și SF), iar pentru anul 2023 au fost recomandate 55 de cărți, printre care „A City on Mars”, de Kelly Weinersmith și Zach Weinersmith, „The Possibility of Life”, de Jaime Green, „The Nature Book”, de Tom Comitta și „Eat, Poop, Die”, de Joe Roman. (Scientific American)

8. Cele mai vândute cărți din SUA, conform New York Times: la categoria Fiction, pe locul întâi se află volumul „Fourth Wing”, de Rebecca Yarros (a 32-a săptămână în top); la categoria NonFiction, pe locul întâi se află o noutate, volumul „Oath and Honor”, de Liz Cheney, o fostă membră a Congresului american. O noutate interesantă în top, la categoria diverse, volumul „How Not to Age”, de Michael Greger. (New York Times).

-Mușcătura de măr. Un dialog monografic, de Adrian Alui Gheorghe și Vlad Alui Gheorghe, Editura Școala Ardeleană

-Lumină, încet, de Marian Drăghici, Editura Tracus Arte

-Păturica roz. Întemnițat în China comunistă, de Marius Balo, Editura Litera

-Orașul promis, de Valentina Șcerbani, Editura Cartier

-Afacerea vieții tale, de Fredrik Backman, Editura Art

-Orfanii Führerului, de David Laws, Editura Corint

-Poezie contra haos, de Brigitte Gautier, Editura Tracus Arte

-Știința succesului. Prelegerile originale ale lui Napoleon Hill, Curtea Veche Publishing

-Puterea artei, de Simon Schama, Editura Pandora M

-Cinci conflicte (necesare) în relația de cuplu. Și de ce contează cine spală vasele, de Joanna Harrison, Editura Trei

-Oraşul francez Bourges (centrul Franţei) va deveni Capitală Europeană a Culturii în 2028 (News.ro);

-O seară de poezie şi muzică cu Ana Blandiana şi Sorin Zlat Duo va fi organizată de Institutul Cultural Român, luni, începând cu ora 18.00. Ana Blandiana va citi poezii din volumele sale „Orologiul fără ore” şi „Variaţiuni pe o temă dată”, apărute la Editura Humanitas (News.ro);

-Cele mai frumoase coperte de carte din 2023, în viziunea New York Times și Literary Hub;

-Cel mai popular articol de pe Wikipedia din anul 2023 este cel despre ChatGPT, cu aproximativ 50 de milioane de vizitatori (Link);

-„Danger Sound Klaxon! The Horn That Changed History”, de Matthew F Jordan, a câștigat Premiul literar Diagram pentru cel mai ciudat titlu de carte al anului (The Guardian);