Lista scurtă a nominalizărilor la Booker Prize 2019 – Cronica de Carte

1. Zilele acestea a fost anunțată lista scurtă a cărților nominalizate la premiul Booker 2019. Iată cele șase romane: „The Testaments„, de Margaret Atwood, „Ducks, Newburyport„, de Lucy Ellmann, „Girl, Woman, Other„, de Bernardine Evaristo, „An Orchestra of Minorities„, de Chigozie Obioma, „Quichotte„, de Salman Rushdie și „10 Minutes 38 Seconds in ThisStrange World”, de Elif Shafak. (News.ro)

2. Primul roman nominalizat la Booker Prize, ”The Testaments”, a fost în centrul unui scandal săptămâna aceasta. În jur de 800 de cititori, care au făcut precomandă prin intermediul Amazon, au primit volumul cu o săptămână înainte de data lansării romanului, 10 septembrie, din cauza unui ”erori a retailerului” (Amazon și-a cerut ulterior scuze pentru încălcarea embargoului.) The Testaments este urmarea cunoscutului volum ”The Handmaid’s Tale”, ecranizat de HBO într-un serial de succes, ”Povestea slujitoarei”. (The BookSeller)

3. Printre cele 17 cărți recomandate pentru luna septembrie 2019, de către PostModern.ro, se numără titluri precum ”Septembrie poate aștepta”, de Susana Fortes, ”Rețeaua Alice”, de Kate Quinn, ”Dorință”, de Mathias Enard și ”Candido”, de Doru Preda. (PostModern.ro)

4. Vineri, 13 septembrie, va avea loc ediția a 6-a a Festivalului de literatură Horror, Thriller & Fantasy VINERI 13, organizat de Editura Herg Benet. Evenimentul va avea loc la LibrariumTNB de la ora 18.30 și va cuprinde lecturi în avanpremieră și lansări ale unor cărți semnate de Laura Nureldin, Cristina Nemerovschi, Joe Hill, Rachel Caine, Caroline Kepnes și Simone St. James. (Eveniment)

5. Călătorii de pe linia nr. 1 vor putea citi în tramvai, dintr-o bibliotecă interactivă, în cadrul unui proiect inițiat de organizația ”Arta nu Mușcă” și desfășurat în parteneriat cu Primăria Capitalei și STB. Simultan, vor fi organizate concursuri pentru tinerii poeți, iar poemul câștigător va fi pictat pe o clădire din centrul Capitalei. ”Tramvaiul poeziei” se va plimba prin București în perioada 10 septembrie – 1 octombrie. (News.ro)

6. Seria de cărți „Harry Potter” a fost retrasă dintr-o şcoală catolică din Nashville, Tennessee, SUA, la sfatul unor exorcişti, pentru că ar conține „blesteme şi vrăji reale”. Reprezentanții școli nu consideră că retragerea cărților scrise de J.K. Rowling este o formă de cenzură, ci existența în biblioteca școlii numai a unor cărți care pot fi recomandate fără ezitare elevilor. (News.ro)

7. Despre câteva premii literare franceze importante:

– Au fost anunțate cele 15 romane nominalizate la Prix Goncourt 2019. Printre autorii nominalizați se numără Amélie Nothomb, Jean-Paul Dubois, Natacha Appanah și Santiago H. Amigorena (L’Obs);

– Au fost nominalizate 16 romane și 9 eseuri și la prestigiosul Premiul Renaudot 2019. Alexis Michalik, Sylvain Prudhomme și Emma Becker sunt printre romancierii nominalizați, iar eseurile au teme precum biografia lui Jean d’Ormesson, cinematografia franceză sau ”dicționarul egoist al literaturii universale” (L’Obs);

– Premiul pentru cel mai bun roman FNAC 2019 a fost decernat lui Bérengère Cournut pentru ”De pierre et d’os” (L’Obs).

8. Cele mai vândute cărți din SUA, conform New York Times: la categoria Fiction, avem o noutate pe primul loc după mai mult timp și anume ”A Better Man”, de Louise Penny (un policier, a 15-a carte din seria Inspectorului Gamache); la categoria Non-Fiction, ”Educated”, de Tara Westover, rămâne pe locul întâi, la a 80-a săptămână în top. Multe noutăți în top: la ficțiune, ”The Girl Who Lived Twice”, de David Lagercrantz, ”The Dark Side”, de Danielle Steel și ”Sapphire Flames”, de Ilona Andrews; la non-fiction, ”Radicals, Resistance andRevenge”, de Jeanino Pirro, despre conspiratorii anti-Trump. (New York Times)

– Oceanul vieții. Destinul omului și al mării, de Callum Roberts, Editura Nemira

– Măsura omului, de Marco Malvaldi, Editura Trei

– Dosar permanent, de Edward Snowden, Editura Nemira

– Drumurile mătăsii, de Peter Frankopan, Editura Trei

– Femeia care și-a pierdut bărbatul, de Sādegh Hedāyat, Editura Tracus Arte

– Au fost anunțate cele 20 de cărți nominalizate la German Book Prize 2019, cel mai prestigios premiu al literaturii de limbă germană. Printre nominalizați, Saša Stanišić, autor de origine bosniacă, tradus deja în limba română la Editura Polirom (Deutsche Welle);

– Three Score & Ten este o antologie de citate literare care ilustrează fiecare an al vieții omului, de la concepție până la moarte; cu alte cuvinte, de la ”minus 9 luni” până la 70 de ani (LivesinLit);

– James Patterson, unul dintre cei mai de succes scriitori din lume, a acordat, prin intermediul unei fundații, burse de 250, respectiv 500 de dolari, pentru 4.500 de profesori din SUA (ABC News);

– Un director de școală din North Carolina, SUA, și-a propus să dăruiască o carte pentru fiecare dintre cei 900 de elevi ai școlii, de ziua acestora (GMA).

Fotografia ediției – Margaret Atwood, autoarea The Testaments, fotografiată de Mickalene Thomas, pentru revista Time: