Cele mai bune 50 de cărți de memorii din ultimii 50 de ani – Cronica de carte

1. Într-o listă interactivă a celor mai bune 50 de cărți de memorii din ultimii 50 de ani, pe primele trei locuri se află volumele ”Fierce Attachments”, de Vivian Gornick, ”The Woman Warrior”, de Maxine Hong Kingston și ”Casa veselă”, de Alison Bechdel (la noi, la Editura Grafic). Alți autori prezenți în top: Emmanuel Carrère, Amos Oz, J.M. Coetzee și Philip Roth. (New York Times)

2. În cadrul Galei Tinerilor Scriitori din 15 ianuarie, au fost acordate premiile aferente anului 2020, astfel: Premiul Tânărul scriitor al anului 2020 i-a fost decernat lui Radu Nițescu pentru ”Satao”; Premiul Tânărul poet al anului 2020 i-a fost oferit poetei Olga Ștefan pentru ”Civilizații”; Cosmin Leucuța a primit Premiul Tânărul prozator al anului 2020 pentru ”Cum te vei îmbrăca la sfârșitul lumii?”, iar Emanuel Modoc a primit Premiul Tânărul critic al anului 2020 pentru ”Internaționala periferiilor”. (Link)

3. Scriitoarea despre care s-a discutat cel mai mult în ultima săptămână a fost Amanda Gorman, care a devenit cel mai tânăr poet din istorie, după ce a recitat o poezie la ceremonia de inaugurare a noului președinte al SUA. În vârstă de doar 22 de ani, ea a recitat poezia “The Hill We Climb”, o referință la Capitol Hill, asediat săptămânile trecute de simpatizanții lui Trump (BookRiot). Cărțile Amandei au început să apară în topurile de vânzări, imediat după ziua de marți (The Guardian). Și un interviu luat de Vogue, imediat după ceremonie, în care vorbește despre inspirația din spatele poeziei sale (Link).

4. Și cărțile lui Joe Biden, noul președinte al SUA, sau cele care îl au în prim plan au ajuns rapid în topurile americane, imediat după ceremonia de învestire: printre altele, volumul Primei Doamne, Jill Biden, ”Joey: The Story of Joe Biden”, a ajuns în topul vânzărilor pe Amazon, la categoria cărți pentru copii, alături de volumul ”Superheroes Are Everywhere” al vicepreședintelui SUA, Kamala Harris (Rolling Stone). De altfel, cărțile pentru copii au o tradiție lungă în rândul președinților SUA (New York Times).

5. Știri pozitive din lumea literară:

-Poeta Deniz Otay a câştigat cea de-a 23-a ediţie a Premiului Naţional de Poezie „Mihai Eminescu” pentru debut, pentru volumul ”Fotocrom Paradis”, apărut la OMG Publishing House (Agerpres);

-Campania #TimpulSaCitim, de la Curtea Veche Publishing, este prima campanie publicitară românească din industria editorială care obține un premiu Effie la nivel european, un Argint la categoria campaniilor care aduc schimbare pozitivă reală în Europa (Link);

-Oak National Academy și The National Literacy Trust au format o bibliotecă virtuală pentru a oferi copiilor din Anglia acces gratuit la cărți electronice și cărți audio online, în perioada în care școlile sunt închise din cauza pandemiei. Din 4 ianuarie, Academia Națională Oak, fondată de Departamentul pentru Educație, a oferit 28 de milioane de lecții online gratuite și 4,1 milioane de elevi i-a accesat resursele (BBC);

-Autoritățile italiene au fondat Premiul Andrea Camilleri, pentru a promova cititul și scrisul, dar și pentru a păstra memoria marelui scriitor, decedat pe 17 iulie 2019 și creator al celebrului personaj, Comisarul Montalbano (ActuaLitte);

-Conform datelor publice, consumul de carte a crescut în Italia în timpul pandemiei, mai ales în privința cărților de ficțiune, iar această statistică se observă și din statistica celor mai citite cărți ale anului 2020: pe primele locuri se află ”Cambiare l’acqua ai fiori”, de Valérie Perrin, ”Riccardino”, de Andrea Camilleri și ”Il colibrì”, de Sandro Veronesi (ActuaLitte);

-Și piața de carte din Australia a anunțat o creștere pentru anul 2020, cu o valoare de 7,8% comparativ cu 2019. Vânzările de cărți au ajuns la 1,25 miliarde de dolari în ultimele douăsprezece luni (ActuaLitte).

6. ”Vaca mov”, de Seth Godin (la noi, la Editura Act și Politon), ”Psihologia persuasiunii”, de Robert Cialdini (Editura Businesstech) și ”Irațional în mod previzibil”, de Dan Ariely (Editura Publica) se află printre cele mai bune 19 cărți de marketing ce trebuie citite în 2021. (Einstein Marketer)

7. Într-un top al celor mai bune 10 cărți care au explorat moștenirea și povestea vieții lui William Shakespeare, regăsim volume precum ”Hamnet”, de Maggie O’Farrell (recent tradus în limba română la Editura Pandora M), ”O cameră doar a ei”, de Virginia Woolf (Black Button Books) și ”Moby Dick”, de Herman Melville. (The Guardian)

8. Cele mai vândute cărți din SUA, conform New York Times: la categoria Fiction, pe locul întâi se află, pentru a treia săptămână la rând, ”The Duke and I”, de Julia Quinn, primul volum din seria Bridgerton; la categoria Non-Fiction, pe locul întâi se află, pentru a noua săptămână consecutivă, memoriile lui Barack Obama, ”A Promised Land”. Două noutăți interesante în top, la categoria ficțiune: thriller-ul ”The Scorpion’s Tail”, de Douglas Preston și Lincoln Child, respectiv fantasy-ul ”Blood Heir”, de Ilona Andrews. (New York Times)

-Matilda. Prim-balerina Teatrului Imperial Rus și amanta țarului Nicolae al II-lea, de Matilda Kșesinskaia, Editura Corint

-Cei dispăruți, de Daniel Mendelsohn, Editura Polirom

-Furia, de Bob Woodward, Editura Rao

-Frida Kahlo pentru pasionați, de Allan Percy, Editura Herald

-Călăuzele tăcute. Înțelegerea și dezvoltarea minții pe tot parcursul vieții, de Steve Peters, Editura Publica

-Madame Claude. O lume secretă a plăcerii, privilegiilor și puterii, de William Stadiem, Editura Corint

-Cel de-al 22-lea roman al lui Marc Levy, cu titlul ”Le crépuscule des fauves”, va apărea în librăriile franceze din 2 martie, la șase luni de la primul roman al noii sale serii, intitulat ”9” (Livres Hebdo);

-Seven Stories Press va publica ”The Lost Soul”, prima carte pentru copii a laureatei Premiului Nobel pentru Literatură, Olga Tokarczuk. Traducerea engleză va apărea în februarie în SUA și pe 18 martie în Marea Britanie (BookSeller);

-Noul roman al lui Anthony Doerr, ”Cloud Cuckoo Land”, va fi publicat pe 28 septembrie (Publishers Weekly);

-Ursula K. Le Guin, care a murit pe 22 ianuarie 2018, este considerată unul dintre cei mai importanți autori americani de science-fiction. Serviciul poștal din SUA îi aduce un omagiu cu un timbru special, la a treia comemorare a dispariției sale, timbru ce conține imaginea scriitoarei și un instantaneu din romanul ”Mâna stângă a întunericului” (Oregon Live);

-Labrisz Lesbian Association, fondată la Budapesta în 1999, a publicat ”Wonderland Is for Everyone”, o antologie de povești cu teme LGBTQ, pentru a-i învăța pe copii să respecte oamenii din toate minoritățile. Guvernul Ungariei a ordonat asociației să plaseze atenționări pe toate cărțile că acestea conțin „comportament incompatibil cu rolurile tradiționale de gen” (The Guardian);

-Un articol de opinie despre importanța citirii cărților în format clasic, pe hârtie, mai degrabă decât în format digital (Thrive Global).

Fotografia ediției: Timbrul anunțat ca omagiu pentru Ursula K. Le Guin. Sursa: Twitter.

Nominalizările Premiilor Sofia Nădejde pentru literatură scrisă de femei 2021 – Cronica de carte