Dragonfly, prima dronă care va cerceta satelitul Titan al planetei Saturn, va fi lansată în 2028 – Cronica Spațială

1. Cercetătorii NASA au utilizat datele colectate de sonda spațială Juno în decembrie și februarie la survolarea satelitului Io al planetei Jupiter de la o altitudine de numai 1.500 de kilometri pentru a realiza animații cu două puncte de atracție: un munte cunoscut drept Steeple Mountain și un lac cu lavă răcită cu o lungime de peste 200 de kilometri. (JPL)

2. Astronomii au utilizat datele colectate de telescopul spațial Hubble pentru a identifica o nouă populație de asteroizi în centura de asteroizi dintre Marte și Jupiter. Datele au scos în evidență 1.701 asteroizi, dintre care 1.031 nu au mai fost catalogați înainte și dintre care 400 au dimensiuni mai mici de un kilometru. Pentru a colecta aceste date, astonomii au folosit 37.000 de imagini realizate pe parcursul a 19 ani. (NASA)

3. NASA a confirmat noua planificare pentru misiunea Dragonfly, care va trimite o dronă pe Titan, unul dintre sateliții planetei Saturn. Misiunea va fi lansată în 2028, cu doi ani mai târziu decât planificarea inițială, iar sosirea pe Titan este programată pentru 2034. Drona va avea rolul de a zbura în anumite puncte cheie de pe Titan unde cercetătorii estimează că ar putea descoperi procese chimice prebiotice similare cu cele care existau pe Pământ înainte de apariția vieții. Dragonfly are 8 rotoare și un principiu de zbor similar cu cel al dronelor. (NASA)

4. Datele colectate de sonda spațială BepiColombo într-o regiune din câmpul magnetic al lui Venus arată că moleculele de oxigen și carbon din atmosferă sunt accelerate la o viteză atât de mare încât acestea pot scăpa de atracția gravitațională a planetei. Este pentru prima oară când cercetătorii observă ioni de carbon pozitivi care „evadează” din atmosfera planetei Venus. (Europlanet Society)

5. Un studiu realizat de o echipă internațională de astronomi sugerează că gigantele gazoase Uranus și Neptun nu sunt alcătuite din atât de multă apă înghețată cum se crede în prezent, ci conțin și cantități impresionante de metan înghețat. Dacă studiul va fi confirmat, prezența carbonului înghețat ar putea rezolva misterul cu privire la modul în care s-au format cele două planete. (Space)

6. Cercetătorii au identificat o posibilă explicație pentru care sub stratul de gheață al lui Mimas, unul dintre sateliții lui Saturn, există un ocean în stare lichidă. Astfel, stratul de gheață se topește și se subțiază pe măsură ce orbita lui Mimas în jurul lui Saturn a deveni mai puțin aplatizată. (Space)

7. Trei cercetători din Polonia susțin că au descoperit existența unor particule cu diametru mai mic de un micron (0,001 mm) în vaporii de apă care erup prin fisurile din stratul de gheață care acoperă suprafața satelitului Enceladus al planetei Saturn. Dimensiunea acestor particule este similară cu dimensiunea unor microorganisme care trăiesc în fisurile hidrotermale de pe fundul oceanelor de pe Pământ, ceea ce sugerează că pe Enceladus ar putea exista unele forme de viață. (EarthSky)

8. NASA a amânat cu aproximativ 7 ani misiunea Mars Sample Return (MSR) care va aduce pe Pământ rocile colectate pe Marte de roverul Perseverance. Programată inițial pentru 2033, misiunea va avea loc „până în 2040” ca urmare a restricțiilor bugetare. De altfel, NASA a anunțat că va reduce bugetul misiunii de la 11 la 6 miliarde de dolari și că până în toamnă va prezenta o nouă planificare pentru misiune. (NASA)

9. NASA a anunțat că elicopterul Ingenuity de pe planeta Marte va fi utilizat de acum înainte ca baza fixă pentru colectarea de date care ar putea fi utile în cadrul unor misiuni viitoare, ca urmare a unei defecțiuni tehnice care împiedică noi zboruri. Ingenuity a înregistrat în total 72 de zboruri, pe parcursul cărora a parcurs o distanță de 72 de kilometri în plan orizonal și a petrecut în aer peste două ore. (JPL)

10. O serie de fragmente cu diametre cuprinse între 4 și 7 metri care au rezultat în urma impactului dintre sonda spațială DART și asteroidul Dimorphos în septembrie 2022 ar putea intersecta orbita planetei Marte peste aproximativ 6.000 de ani și, respectiv, 15.000 de ani. Datele au fost obținute de doi astronomi care au studiat traiectoriile acestor fragmente. (Science Alert)

Ți-ar mai putea plăcea
NASA a trimis un clip video de la 30 de milioane de kilometri de Pământ în 101 secunde – Cronica Spațială
Planeta Marte ar putea găzdui un ecosistem de viață microbiană subterană – Cronica Spațială

Comentează

Comentariul tău *