Între 30 august și 3 septembrie are loc Salonul de carte Bookfest Chișinău – Cronica de Carte

1. Salonul Internațional de Carte Bookfest revine la Chișinău cu cea de-a șasea ediție, între 30 august și 3 septembrie, la Mediacor, Universitatea de Stat din Moldova. Vor fi prezente edituri relevante atât din România, cât și din Republica Moldova, cu carte exclusiv în limba română, iar printre personalitățile culturale invitate se numără Radu Paraschivescu, Cristian Mungiu, Radu Vancu, Ioana Pârvulescu, Cătălin Dorian Florescu. (Link)

2. În perioada 11-17 septembrie, va avea loc în capitală cea de-a XIII-a ediție a Festivalului Internațional de Poezie București (FIPB). Arhitectura programului ediției din acest an include o listă bogată de participanți: peste 170 de poeți din 27 de țări de pe 4 continente. Printre evenimentele găzduite, se numără și Târgul Național al Cărții de Poezie, care aduce în prim-plan cele mai recente și mai importante volume de poezie. (Citește-mă)

3. Cartea recomandată cititorilor din întreaga Europă de către Reprezentanța permanentă a României la Consiliul European este „Tot mai multă splendoare”, de Alina Purcaru, un volum de poezie apărut în 2022 la Editura Cartier. (Link)

4. Cu ocazia Zilei Limbii Române, băncile de şcoală se mută în zona Rondului Kiseleff pentru a fi ocupate pe 2 septembrie, de la ora 18.00, de toţi cei care sunt interesaţi să ia parte la cel mai amplu şi inedit exerciţiu de dictare, în care „profesorul de limba şi literatura română” este un autor român contemporan îndrăgit, Doina Ruști, care a pregătit un text literar scris special pentru acest eveniment. (News.ro)

5. Un sondaj Ladybird realizat asupra a 1.000 de respondenți părinți a relevat, printre altele: unei treimi dintre părinți le lipsește încrederea de a citi copiilor lor; trei sferturi dintre părinți și-ar dori să aibă mai mult timp pentru a citi împreună cu cei mici; 93% dintre părinți cred că este important să citești copiilor, în vreme ce 77% dintre aceștia spun că citesc copiilor între orele 18-20, orele tradiționale de culcare. (BookSeller)

6. „Povestea lui Peter Iepurilă”, de Beatrix Potter (la noi, la Editura Paralela 45), „Noapte bună, Lună”, de Margaret Wise Brown (Editura Vlad și cartea cu Genius), „Regele tuturor sălbăticiunilor”, de Maurice Sendak (Editura Arthur), și „Aventurile lui Beekle, prietenul neimaginar”, de Dan Santat (Editura Pandora M), sunt în topul celor influente 20 de cărți ilustrate ale tuturor timpurilor. (BookRiot)

7. „Deșertul tătarilor”, de Dino Buzzati (la noi, la Editura Polirom), „Un caz foarte straniu: doctorul Jekyll și domnul Hyde”, de Robert Louis Stevenson (Editura Art), „O lume se destramă”, de Chinua Achebe (Editura Polirom), și „Divina Comedie”, de Dante, sunt printre cărțile preferate ale scriitorului Yann Martel, autorul romanului „Viața lui Pi”. (Radical Reads)

8. Cele mai vândute cărți din SUA, conform New York Times: la categoria Fiction, pe locul întâi se află volumul „Tom Lake”, de Ann Patchett (a treia săptămână în top); la categoria NonFiction, pe locul întâi se află, pentru a șaptea săptămână consecutivă, volumul „American Prometheus”, de Kai Bird și Martin J. Sherwin, biografia care a stat la baza filmului Oppenheimer. O altă noutate interesantă în top, la categoria ficțiune, respectiv „Lion & Lamb”, de James Patterson și Duane Swierczynski. (New York Times)

-Tania Ionașcu, bunica mea. O biografie basarabeană, de Cristian Mungiu, Editura Humanitas

-Chiajna din Casa Mușatinilor, de Simona Antonescu, Editura Polirom

-Forța femeilor în sport, de Andreea Paul (coordonator), Editura Polirom

-Nu putem evada din istoria noastră. Cea mai frumoasă poveste (vol. 2), de Adrian Cioroianu, Curtea Veche Publishing

-Nerostita istorie a luptelor românilor din Antichitate până în zilele noastre, de Călin Hentea, Editura Cartier

-Librăreasa din Paris, de Kerri Maher, Editura Humanitas Fiction

-Lumi antice. O istorie globală a antichității, de Michael Scott, Editura Litera

-Un reportaj despre Urueña, satul spaniol cu 9 librării și 200 de locuitori. Satul Cărții din Spania atrage anual peste 40.000 de turiști (Răsfoiala);

-Filipine va fi țara invitată în 2025 la Târgul de carte de la Frankfurt, Italia fiind invitata de onoare în 2024 (ActuaLitte);

-A fost anunțată lista lungă a nominalizărilor la Premiul german pentru carte 2023 (Livres Hebdo);

-Universitatea din Gent (Belgia) a lansat n curs de literatură inspirat de versurile din piesele lui Taylor Swift (The Guardian);

-S-au anunțat cei cinci finaliști ai Premiului FNAC pentru roman 2023 (Livres Hebdo);

-Top 10 basme reinterpretate (The Guardian);

-Cele mai bune cărți despre istoria unei familii (Five Books).

Fotografia ediției:  The Rainbow Book Bus este un autobuz mobil, care găzduiește o bibliotecă cu titluri LGBTQ+ și care călătorește de-a lungul și de-a latul Americii în această toamnă, cu scopul de a lupta împotriva bigotismului și a interzicerii cărților, aducând bucurie, povești și cărți în orașele care au cea mai mare nevoie de ele. Sursa: ShopQueer.co.

Ana Blandiana, Sjón și Vesna Goldsworthy, printre invitații Festivalului Internațional de Literatură de la Timișoara – Cronica de Carte
Cele mai bune 50 de cărți horror din toate timpurile – Cronica de carte