“Serotonină”, de Michel Houellebecq, respectiv „Regele și duduia”, de Tatiana Niculescu, cele mai vândute cărți ale verii 2019 – Cronica de Carte

1. Au fost anunțați scriitorii români și traducătorii care vor fi prezenți la Festivalului Internațional de Literatură și Traducere FILIT, ce se va desfășura între 2-6 octombrie la Iași. Printre aceștia: Dan Coman, Florin Irimia, Cătălin Pavel, Doina Ruști, Bogdan Suceavă, Svetlana Cârstean, Veronica D. Niculescu, Alexandru Vakulovski și Matei Vișniec. (FILIT Iași)

2. Trei scriitori contemporani: Alexandra Rusu, Daniel Eberhat și Ciprian Măceşaru vor porni într-o caravană a lecturii care se va desfășura în lunile septembrie-octombrie prin satele vâlcene, în cadrul proiectului „Scriitori și cărți în sate”, iniţiat şi implementat de Asociația 7 ARTE. Acest proiect promovează cartea și lectura mediind dialogul dintre scriitorii contemporani și elevii din mediul rural. (7Arte)

3. Cea mai vândută carte de ficțiune din Librăriile Humanitas în intervalul iunie-august 2019 a fost „Serotonină”, cel mai nou roman al lui Michel Houellebecq (pe locul trei, cel mai recent volum al lui Mircea Cărtărescu, ”Melancolia”). În ce privește non-ficțiunea, „Regele și duduia”, cartea Tatianei Niculescu despre Carol al II-lea și Elena Lupescu se află pe primul loc. (Filme-cărți.ro)

4. Irina Teodorescu revine cu un nou roman, “Ni poète ni animal”, publicat în Franța, la Flammarion. Scriitoarea este născută la București în 1979, s-a mutat în Franța din 1998 și toate romanele sale sunt scrise direct în limba franceză (primul său roman, Blestemul tâlharului mustăcios, a fost tradus în limba română în 2016, la Editura Polirom). (ActuaLitte)

5. Într-un recent sondaj britanic, realizat pentru Festivalul Capital Crime pe un eșantion de 1.073 persoane, 38% dintre femei spun că au fost criticate pentru alegerile lor în privința cărților, deoarece acestea din urmă erau prea comerciale sau fără valoare (aceleași critici le-au primit și 32% dintre bărbați). Alte date: 20% dintre subiecții sondajului nu au fost niciodată la o bibliotecă; 40% cumpără cărți exclusiv de pe Amazon. (BookSeller)

6. Printre cele mai importante viitoare capodopere respinse inițial de către edituri, se numără ”Ferma animalelor”, de George Orwell, Jurnalul Annei Frank, ”On the Road”, de Jack Kerouac, Carrie a lui Stephen King sau celebrele prime cărți din Dune și Harry Potter. Se pare însă că recordul, cel puțin după mărturisirea autoarei, este de 100 de respingeri pentru volumul ”Still Alice”, de Lisa Genova, publicat în cele din urmă în regim self-publishing. (The Guardian)

7. Trei despre biblioteci:

– Biblioteca Oodi din Helsinki, Finlanda, a fost numită Biblioteca anului 2019, în cadrul congresului anual IFLA, desfășurat la Atena. Instituția a fost inaugurată în decembrie 2018, iar costul construcției a fost de 98 de milioane de dolari (ActuaLitte);

– Pentru a supraviețui, bibliotecile trebuie să devină și atracții turistice, conform unui articol The New York Times. Ca exemple: prin Biblioteca Centrală din Calgary, Canada, trece un tren; doar o treime din Oodi este destinată cărților; toate bibliotecile nou apărute au design-uri deosebite, care să atragă vizitatorii etc. (New York Times);

– La fiecare împrumut de carte de la biblioteca publică din Wichita, Kansas, SUA, se tipărește o chitanță în care sunt precizate: prețul cărții împrumutate, sumele economisite pentru întreg anul și pentru întreaga perioadă de abonament (Open Culture).

8. Cele mai vândute cărți din SUA, conform New York Times: la categoria Fiction, pe primul loc este tot ”Where the Crawdads Sing”, de Delia Owens, la a 50-a săptămână în top; la categoria Non-Fiction, ”Educated”, de Tara Westover, rămâne pe locul întâi, la a 79-a săptămână în top. Câteva noutăți în top, ambele în cadrul categoriei ficțiune: ”Old Bones”, de Douglas Preston și Lincoln Child (un roman amestecat de ”arheologie, istorie, crimă și suspans”) și ”The Last Widow”, de Karin Slaughter (thriller). (New York Times)

– Colosul. Ascensiunea și decăderea imperiului american, de Niall Ferguson, Editura Polirom

– Lichid, de Mark Miodownik, Editura Publica

– Din pântecul balenei, de Sjon, Editura Polirom

– Bohemian Rhapsody. Adevărata biografie a lui Freddy Mercury, de Lesley Ann Jones, Editura Nemira

– Toate cele șase romane nominalizate la Naoki Prize, unul dintre cele mai prestigioase premii literare japoneze, sunt scrise de femei (Associated Press);

– Au fost descoperite, în Elveția, câteva schițe originale ale celebrei cărți ”Micul Prinț”, de Antoine de Saint-Exupéry (Mental Floss);

– Fotbalistul Vincent Kompany a semnat un contract pentru autobiografia sa, care se va intitula ”Treble Triumph”. Volumul se va concentra pe sezonul de succes 2018/2019 al fostei sale echipe, Manchester City (BookSeller);

– Două noi volume controversate (ambii autori sunt printre acuzații #metoo) despre Donald Trump vor apărea în această toamnă: “How to Beat Trump: America’s Top Political Strategists on What It Will Take”, de Mark Halperin și “The United States of Trump: How thePresident Really Sees America”, de Bill O’Reilly.

Fotografia ediției: Chitanța tipărită de biblioteca publică din Wichita. Sursa: Open Culture:

S-au anunțat nominalizările la Women’s Prize for Fiction 2021 – Cronica de carte
J.K. Rowling va publica 4 cărți electronice despre cursurile predate la Hogwarts – Cronica de carte