5 cărți recomandate pentru vara lui 2021 de către Bill Gates – Cronica de Carte

1. ”Cele patru vânturi”, de Kristin Hannah (la noi, la Editura Litera), ”The Lost Apothecary”, de Sarah Penner și ”Îndoiala”, de Ashley Audrain (Editura Litera) sunt pe primele locuri, într-un clasament al celor mai apreciate 24 de cărți de ficțiune de către cititori pe site-ul GoodReads, dintre cele apărute în anul 2021. Cea mai bine notată carte de nonfiction este ”Regândește. Forța cunoașterii lucrurilor pe care nu le cunoști”, de Adam Grant (Editura Publica). (GoodReads)

2. Bill Gates a revenit cu o nouă listă de recomandări, una cu 5 cărți de citit în vara anului 2021, tema fiind „relația complicată dintre umanitate și natură”. Printre acestea, se numără „Pământul făgăduinței”, de Barack Obama (la noi, la Editura Litera), „Under a White Sky: The Nature of the Future”, de Elizabeth Kolbert și „The Overstory”, de Richard Powers.  (Gates Notes)

3. Fiecare generație este definită de cărți emblematice. Editorii The Guardian enumeră cinci astfel de cărți pentru fiecare dintre generațiile ultimelor decenii, precum volumele „Pe drum”, de Jack Kerouac și „Catch-22”, de Joseph Heller (emblematice pentru „baby boomers”, acele persoane care s-au născut între 1946 și 1964) sau „Jurnalul lui Bridget Jones”, de Helen Fielding, printre cărțile de căpătâi pentru generația X (cei născuți de la mijlocul anilor 1960 până la începutul anilor 1980). (The Guardian)

4. Ungaria a adoptat, într-o completare de ultimă oră a legislației anti-pedofilie, o interdicție împotriva promovării homosexualității sau a schimbării de gen pentru cei sub 18 ani, care ar putea avea ramificații serioase pentru cărți și editori. Cărți ale unor autori clasici, precum William Shakespeare, Paul Verlaine, Thomas Mann și Marcel Proust, ar putea fi interzise în școli și s-ar putea confrunta cu restricții în librării. (Reuters)

5. Academia Goncourt a anunțat recomandările sale de lectură pentru vara acestui an, zece volume printre se află „Dictionnaire amoureux des Jardins”, de Alain Baraton și „Ma vie d’écrivain”, de Patrick Roegiers. De asemenea, au fost anunțat patru dintre premiile Goncourt pentru acest an, printre care Premiul pentru primul roman – atribuit lui Emilienne Malfatto și Goncourt-ul pentru poezie – primit de Jacques Roubaud pentru toată opera sa. (Livres Hebdo)

Din Cronica dimineții: Fostul președinte american Donald Trump a acordat cel puțin 22 de interviuri pentru 17 cărți diferite de când a plecat de la Casa Albă. Cinci autori au avut parte de două interviuri cu Trump. Cărțile vor apărea în următoarele 18 ani, prima dintre ele urmând a avea lansarea luna viitoare. (Axios)

6. „Vara păpușilor”, de Jacqueline Susann (la noi, la Editura Lira), „Strigă-mă pe numele tău”, de André Aciman și „Pământul de sub tălpile ei”, de Salman Rushdie (ambele la Editura Polirom) sunt printre cărțile recomandate, de către editorii Lit Hub, pentru a fi (re)citite în această vară. (Literary Hub)

7. Ailsa McFarlane, autoarea cărții „Highway Blue”, recomandă șapte romane despre fuga de trecut, despre cum să începem o nouă viață într-un oraș în care nimeni nu ne cunoaște, printre care se află volume precum „Căluții mei, căluți frumoși”, de Cormac McCarthy (la noi, la Editura Polirom), „Altă țară”, de James Baldwin (Editura Paralela 45) și „The Frolic of the Beasts”, de Yukio Mishima. (Electric Literature)

8. Cele mai vândute cărți din SUA, conform New York Times: la categoria Fiction, pe locul întâi se află, pentru a doua săptămână la rând, volumul „The President’s Daughter”, de Bill Clinton și James Patterson (noul thriller al duo-ului care a scris „În lipsa președintelui”); la categoria Non-Fiction, pe locul întâi se află volumul „Killing the Mob”, de Bill O’Reilly și Martin Dugard (a șaptea săptămână în top). O noutate interesantă la categoria ficțiune, respectiv thriller-ul „The Maidens”, scris de Alex Michaelides, autorul succesului „Pacienta tăcută”. (New York Times)

-Povestirile lui Horatio – portrete și mărturii ale maeștrilor scenei europene, de George Banu, Editura Tracus Arte

-Kiwi. Antologie de proză scurtă, editor Marius Chivu, Editura Polirom

-Ceaușescu și epoca sa, de Lavinia Betea, Editura Corint

-Tovarășa. Biografia Elenei Ceaușescu, de Lavinia Betea, Editura Corint

-Istoria francmasonilor, de Jean Paul Dubreuil, Editura Herald

-Despre televiziune, de Umberto Eco, Editura Polirom

-Portofelul fugii, de Julie Orringer, Editura Humanitas Fiction

-Cât aur ascund aceste coline, de C Pam Zhang, Editura Nemira

-Comisia Europeană a aprobat un sistem de granturi pentru instituțiile culturale independente, din care aproximativ 3 milioane de lei vor merge către companiile active în sectorul cultural independent din București, afectate de pandemie (Link);

-Au fost anunțați finaliștii Premiului Internațional pentru Literatură Neustadt 2022, în valoare de 50.000 de dolari, printre care se numără Boris Boubacar Diop (Senegal), Ludmilla Petrushevskaya (Rusia) și Michális Ganás (Grecia) (World Literature Today);

-Actorul Will Smith își va lansa prima sa carte autobiografică pe 9 noiembrie 2021. Într-un anunț video pe Instagram, Smith a dezvăluit că volumul va avea titlul „Will” și va fi publicat de Penguin Press (Hollywood Reporter);

-Editura Casterman au anunțat că celebrul erou al benzii desenate Corto Maltese, creat de italianul Hugo Pratt în 1967, va fi personaj într-o nouă carte, aparținând de data aceasta a doi autori francezi: Bastien Vivès și Martin Quenehen. În 2015, editura mai încercase o reînviere a personajului, cu doi autori spanioli care au rămas fideli design-ului creatorului, în vreme ce autorii francezi vor oferi o viziune mult mai personală (ActuaLitte).

Fotografia ediției: O librărie din Japonia oferă gratuit supracoperte atractive, pentru a îndemna clienții să cumpere mai multe cărți. Acestea au forme de înghețată, dulciuri, băuturi, instrumente muzicale etc. Sursă: ActuaLitte

O aplicație ce ajută copiii să învețe să scrie și să citească a câștigat finala Innovation Labs 2022 – Cronica de carte
13 recomandări de cărți, citite în 2022 de Barack Obama –  Cronica de Carte