Louise Glück, laureata Premiului Nobel pentru Literatură – Cronica de carte

1. Premiul Nobel pentru Literatură a fost acordat, joi, poetei americane Louise Glück, motivația juriului fiind: ”vocea ei poetică inconfundabilă care, cu o frumuseţe austeră, face universală existenţa individuală”. În vârstă de 77 de ani, Louise Glück (relativ necunoscută în România, niciuna din cărțile sale nefiind încă tradusă la noi) a câștigat numeroase premii literare majore, inclusiv Premiul Pulitzer (în 1993) și National Book Award. Ea este a 16-a femeie care primește Nobelul pentru Literatură de la prima sa decernare, în 1901. (New York Times)

2. Au fost anunțate nominalizările la Premiul Cartea Discretă a anului 2019, organizat de Asociația Română a Creatorilor Culturali și Artiștilor, care are scopul declarat ”de a promova cărți care, deși valoroase, au primit o prea discretă atenție” în anul anterior. Autorii nominalizați sunt: Sorin Delaskela, Vlad Drăgoi, Ștefania Mihalache, Moni Stănilă și Cristina Vremeș. (Filme-cărți.ro)

3. Printre cele 42 titluri noi recomandate pentru luna octombrie 2020, de către PostModern.ro, se numără cărți precum ”Cronovizorul”, de Ștefan Manasia, ”Viaţa mincinoasă a adulţilor”, de Elena Ferrante, ”Cele patru colţuri ale inimii”, de Françoise Sagan și ”Biblioteca de la miezul nopţii”, de Matt Haig. (PostModern)

4. A doua selecție pentru prestigiosul premiu literar francez Goncourt 2020 conține opt romane, urmând ca pe 27 octombrie să fie nominalizate doar cele patru rămase în cursa finală. Printre romanele eliminate î, se află cel al lui Emmanuel Carrère, ”Yoga”, care se află de câteva săptămâni în centrul unei controverse între scriitor și fosta lui soție. (ActuaLitte)

5. Au fost anunțați și finaliștii Premiilor Naționale pentru Carte din SUA, câte cinci cărți pe fiecare dintre cele cinci categorii principale: Literatură pentru tineri, Traduceri, Poezie, Non-ficțiune și Ficțiune. La categoria ficțiune, sunt nominalizate romanele “Leave the World Behind”, de Rumaan Alam, “A Children’s Bible”, de Lydia Millet, “The Secret Lives of Church Ladies”, de Deesha Philyaw, “Shuggie Bain”, de Douglas Stuart și “Interior Chinatown”, de Charles Yu. Câștigătorii vor fi anunțați pe 18 noiembrie, în cadrul unei ceremonii virtuale. (New  York Times)

Din Cronica serii: Închirierile de ebook-uri au crescut cu 52% față de anul trecut, motiv de tensiuni între publisheri și biblioteci. Publisherii cred că închirierile le afectează vânzările, în vreme ce bibliotecile spun că acestea ajută vânzările publisherilor pe termen lung. O estimare recentă arată că vânzările au crescut cu 7,6%. (Wired)

6. Un volum recent apărut stârnește aversiunea guvernului din Ungaria: ”Meseorszag mindenkie” (Basme pentru toți), de Dorottya Redai și Boldizsar Nagy, o antologie cu basme populare reinterpretate (cu multe personaje LGBTQ, cu o Cenușăreasă rromă etc.), și-a epuizat în două săptămâni tirajul inițial de 1.500 de exemplare și va avea un tiraj suplimentar de 15.000 de copii. Între timp însă, mai mulți politicieni, inclusiv prim-minstrul Viktor Orban, s-au pronunțat împotriva volumului și au solicitat interzicerea acestuia. (Time)

7. Printre cele mai bizare 10 cărți publicate de-a lungul timpului, putem descoperi un Coran scris cu sângele lui Saddam Hussein, o carte despre virginitate din 1663 ”îmbrăcată” în piele umană, ”Pátria Amada”, de Vinicius Leôncio (2014), un volum de 7,5 tone și ”20 Slices of American Cheese”, de Ben Denzer (2018), care conține… 20 de felii de brânză. (The Guardian)

8. Cele mai vândute cărți din SUA, conform New York Times: la categoria Fiction, pe locul întâi se află o noutate, ”The Return”, de Nicholas Sparks; la categoria Non-Fiction, pe locul întâi se află tot o noutate, memoriile semnate de Mariah Carey (cu Michaela Angela Davis), ”The Meaning of Mariah Carey”. Două alte noutăți interesante în top: ”Violet Bent Backwards Over the Grass”, de Lana Del Rey (colecție de poezii ale cunoscutei cântărețe), respectiv ”Trumpty Dumpty Wanted a Crown”, de John Lithgow (tot poezii, de satiră, asupra situației politice actuale din America). (New York Times)

-În căutarea lui Porcelaine, de Antoaneta Zaharia, Editura Casa de pariuri literare

-Care e diferența dintre un copil și un laptop? O călătorie personală prin religie, fizică și neuroștiințe, de Cristian Presură, Editura Humanitas

-Noi suntem vremea. Salvarea planetei începe cu micul dejun, de Jonathan Safran Foer, Editura Publica

-Citirea feței. Cum să descifrezi o persoană după trăsăturile chipului, de Eric Standop, Editura Lifestyle Publishing,

-Trenul de Erlingen sau Metamorfoza lui Dumnezeu, de Boualem Sansal, Editura Humanitas Fiction

-NSA. Agenția Națională de Securitate, de Andreas Eschbach, Editura Rao

-O povestire recent descoperită a lui Raymond Carver – Advice to an Employer – va fi publicată pentru prima dată în această lună (The Guardian);

-Muzeul Ernest Hemingway din Oak Park, Illinois, locul unde s-a născut marele romancier american, se află într-o mare dificultate financiară și poate fi salvat prin donații (Mental Floss);

-Un manuscris cu poezii scrise de Mao Zedong, evaluat la 300 sute de milioane de dolari,  a fost recuperat recent de către Poliția din Hong Kong. Surpriza a fost că fusese tăiat pe jumătate, pentru că era prea greu de transportat de hoți (Yahoo);

-Alessandro Baricco a primit Premiul European pentru Eseu, în valoare de 20.000 de franci elvețieni, pentru volumul său ”The Game” (ActuaLitte);

-Ethan Hawke va publica primul său roman după aproape 20 de ani, ”A Bright Ray of Darkness”, un roman despre artă, dragoste și faimă, povestea unui tânăr ce debutează pe Broadway în timp ce căsnicia sa este în pericol de destrămare. Volumul va fi publicat pe 2 februarie 2021 (BookSeller);

-Pe Quora, puteți descoperi mai multe liste de cărți (de la 10 la 30 de cărți) fără de care nu poți fi considerat un ”om citit” (Link).

Fotografia ediției: Imaginea utilizată de juriul Nobel pentru ilustrarea Premiului Nobel pentru Literatură pe anul 2020. Sursă imagine: Nobelprize.org.

Cele mai bune cărți de Crăciun din toate timpurile – Cronica de Carte