Retrospective literare 2019 – Cronica de Carte

1. Într-o retrospectivă literară a anului trecut, Adina Dinițoiu consideră, în revista Observator cultural, că ”2019 a fost un an bun pentru ficțiunea românească” și enumeră, printre cărțile bune și foarte bune, volume precum ”București, marea speranță”, de Cristian Teodorescu, ”Arșița”, de Cosmin Perța și ”Sonia ridică mîna”, de Lavinia Braniște. (Observator cultural)

2. Tot o retrospectivă literară a anului 2019 semnează și Eli Bădică, în Suplimentul de cultură, care consideră că ”suntem într-un moment foarte bun pentru literatura română contemporană”. Printre cărțile reprezentative enumerate, se află Melancolia”, de Mircea Cărtărescu, ”Arheologia iubirii. De la Neanderthal la Taj Mahal”, de Cătălin Pavel, ”Industria liniștirii adulților” de Anastasia Gavrilovici și ”Scrum” de Veronica Ștefăneț. (Suplimentul de cultură)

3. Pentru al doilea an consecutiv, Irina Binder a fost cea mai vândută autoare în 2019, pe librăria online Libris, pe locurile următoare situându-se Lise Bourbeau și Dumitru Constantin Dulcan. Cartea anului este Până la sfârșit, de Irina Binder, iar zonele din care sunt comandate cele mai multe cărți, raportat la numărul de locuitori, sunt București, Cluj, Brașov, Sibiu, Timiș și Iași. (Profit.ro)

4. Scriitoarea americană Heddi Goodrich se va afla săptămâna viitoare în România și se va întâlni cu cititorii români sâmbătă, pe 8 februarie, la ora 16.00, la Diverta Lipscani. Volumul său, ”Pierduți în Cartierul Spaniol”, o poveste de dragoste napoletană, a fost publicat anul trecut de Editura Rao. (Eveniment)

5. Două evenimente literare interesante pentru copii, săptămâna viitoare, în București:

• Pe 5 februarie se sărbătorește Ziua Internațională a Cititului Împreună, iar la Cartier Hub Drumul Taberelor se organizează o seară de povești adresată părinților și copiilor între 3 și 7 ani. Intrarea este liberă (Eveniment);
  • Pe 8 februarie, de la ora 11.00, la Cărturești Verona, va avea loc un atelier de poveste cu Cristina Andone, unde se va lansa, printre altele, ”Cartea bunătății”, apărută la Editura Univers. Vârstă recomandată: 4 ani+ (Eveniment).

6. Lupita Nyong’o, câștigătoarea Premiului Oscar pentru interpretarea din filmul 12 Years a Slave (2013), și-a anunțat lista celor 10 cărți preferate. Pe primele trei locuri se află ”Marele Gatsby”, de F.Scott Fitzgerald, ”An Exaltation of Larks”, de James Lipton și ”O viață în roluri”, de Bryan Cranston (Editura Publica). (One Grand Books)

7. Renumitul rapper Jay-Z și-a numit cele mai importante 5 cărți pe care le-a citit și de care a fost influențat în viață. Dintre acestea, două le folosește ca ghiduri de viață: ”The Seat of the Soul”, de Gary Zukav (la noi, la Curtea Veche Publishing) și ”The Celestine Prophecy”, de James Redfield (Editura Mix). Între cărți, se află și Odiseea lui Homer. (One 37 PM)

8. Cele mai vândute cărți din SUA, conform New York Times: la categoria Fiction, pe locul întâi se află o noutate care a stârnit multe controverse în Statele Unite, ”American Dirt”, de Jeanine Cummins (volumul are în centru o femeie mexicană și copilul ei, fugind de influența unui cartel de droguri, și vorbește despre imigrația mexicană; turneul de promovare din SUA a fost anulat, pentru că autoarea a primit amenințări cu moartea); la categoria Non-Fiction, pe locul întâi este tot o noutate, ”A Very Stable Genius”, de Philip Rucker și Carol Leonnig (tot despre administrația Trump). Încă o noutate la non-ficțiune, ”Profiles in Corruption”, de Peter Schweizer, despre corupția din interiorul Partidului Democrat. (New York Times)

• Anihilare, de Jeff Vandermeer, Editura Nemira;
  • Lenin. O biografie, de Robert Service, Editura Polirom;
  • Berezina. Pe urmele lui Napoleon într-o motocicletă cu ataș, de Sylvain Tesson, Editura Polirom.

• Paulo Coelho a șters draftul cărții pe care o scria împreună cu Kobe Bryant, decedat pe 26 ianuarie 2020 într-un accident de elicopter. Bryant a fost fan al lui Coelho şi considera „Alchimistul” cartea sa favorită (News.ro);
  • Cei de la Simon & Schuster au anunțat joi că noua carte despre comedie scrisă de Jerry Seinfeld va fi în librării începând cu 6 octombrie. Precedenta lui carte pe acest subiect, “Seinlanguage”, apăruse în 1993 (USA Today);
  • Au fost anunțate Nation­al Jew­ish Book Awards pentru anul 2019. Printre cărțile câștigătoare: ”Amer­i­ca’s Jew­ish Women: A His­to­ry from Colo­nial Times to Today”, de Pamela S. Nadell (cartea anului), ”The Hebrew Bible: A Trans­la­tion with Com­men­tary”, de Robert Alter (premiul pentru întreaga operă) și ”Fly Already: Sto­ries”, de Etgar Keret (premiul pentru ficțiune) (Jewish Book Council).

Fotografia ediției: Cărțile la care Kobe Bryant a colaborat: “Legacy and the Queen”, ”The Mamba Mentality”, biografia sa, și “Epoca: The Tree of Ecrof”. Surse: Granity Studios; MCD/FSG; Granity Studios:

Cărțile care i-au schimbat viața lui Neil Gaiman – Cronica de carte
Mircea Cărtărescu, câștigător al premiului Prozart 2021 – Cronica de carte